A közlekedési minisztérium indoklása szerint „kételyek merültek fel”, az egész kiírás tisztaságát illetően, ezért most mindent újrakezdenek, lehetőséget adva más jelentkezőknek is. A kételyekről a minisztérium nem bocsátkozott részletekbe. Korábban 16 cég indulására számítottak, de végül a határidő lejártakor csak egy iratcsomag érkezett, a China Railway Construction pályázata. 4,3 milliárd dollárért építette volna meg a kínai cég, négy mexikói partnerével együtt, a főváros Mexico City és Queretaro között a 210 kilométeres páylát és a szerelvényeket is a kínai vállalat szállította volna. A 3oo kilométeres sebességű kínai szuper expressz lett volna az első extra gyors járat Latin-Amerikában. Sok szakértőnek feltűnt, olyan nagy világcégek léptek vissza versenyből, minta japán Mitsubishi, a francia Alstom, amely ebben a műfajban az európai úttörő volt, a másik európai közlekedési óriás, a német Siemens továbbá az ugyancsak nem „kispályás játékosnak” számító kanadai Bombardier.
E cégek vezetői úgy gondolták, hogy a kiválasztást politikai szempontok is befolyásolják majd. Enrique Pena Nieto mexikói elnök 2013-ban hangsúlyozottan szívélyes fogadtatásban részesítette Xi Jinping kínai elnököt. Állítólag Nieto már akkor ecsetelte, hogy komoly tervei vannak a vasúti közlekedés fejlesztése terén. A visszavonás pikantériája, hogy az néhány nappal az előtt történt, hogy Nieto mexikói elnök Pekingbe indul az ázsiai és csendes-óceáni országok csúcsértekezletére. A csúcs befejeztével Nieto még hivatalos állami látogatás keretében is eltölt néhány napot Kínában. Legalábbis az eredeti tervek szerint. (Fotó:AFP)