“A kínai vadászgép szokásos ellenőrző útját végezte a nemzetközi légtérben Hajnan szigetétől mintegy 220 kilométerre keletre”- hangsúlyozta Yang Yujun kínai védelmi miniszter.
Aki feltette a kérdést: vajon miért repkednek amerikai vadászgépek olyan sűrűn közel Kínához? 2001-ben volt egy hasonló incidens. Akkor a kínai gép lezuhant és a pilóta szörnyethalt. Az amerikai vadászgép kényszerleszállást hajtott végre Hajnan szigetén. A kínaiak elfogták és kihallgatták a pilótát, akit csak erélyes amerikai fellépésre engedtek szabadon. Korábban ugyanis kémkedéssel vádolták.
Kína tavaly ősszel megnövelte parti vizeinek és légterének nagyságát, ez pedig ellenérzést váltott ki a környező országokban, Japánban, Dél-Koreában, Tajvanon és a Fülöp-szigeteken. Obama elnök tavasszal személyesen igyekezett megnyugtatni ezeket az államokat, hogy Kínával szemben is számíthatnak az amerikai katonai támogasra. Ennek a tokiói nyilatkozatnak nem örültek igazán Pekingben. Ennek ellenére fogadták Chuck Hagel amerikai hadügyminisztert, aki látogatást tehetett Kína első repülőgép-anyahajóján.
Júliusban, amikor az USA és szövetségesei nagy flotta gyakorlatot tartottak a Csendes-óceánon, akkor azon kínai hadihajók is részt vettek, igaz, hogy csak megfigyelőként.
Kína gyorsan növeli katonai erejét és mivel a GDP-je is sokkal gyorsabban nő, mint Amerikáé, az erőviszonyok Peking javára változnak. Ennek ellenére jelenleg az amerikai katonai költségvetés csaknem a tízszerese Kínáénak, és azt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a vadászgépek incidense Kína határainak a közelében történt és nem az USA határtérségében.