„A mainstream japán társadalom unalmas. A többségi társadalom a világon sehol nem izgalmas, de Japánt homogén jellege és makacs ragaszkodása a rutinos és hierarchikus társadalmi berendezkedéshez, a szigetországot különösen unalmassá teszi- vallja az Akihabaranews riportere.
„Ez egy szabad ország ugyan, de azok számára, akik nem követik megfelelően a csordát, azokra nincs szükség. Ennek eredményeként különböző szubkultúrák alakultak ki, melyek fordítottan extrém jellemzőkkel bírnak, szemben a társadalmi normákkal. Bizony ez az, amit hajlamosak vagyunk azonosítani Japánnal.”
A Harajuku Kawaii Scene is egy ilyen szubkultúra színtere, mely a POP’N’CUTE nevű rendezvényen mutatta meg magát igazán, május 24-én.
Nem csak egy Harajuku Walk
A POP’N’CUTE nevű rendezvény Junyan nevéhez fűződik. Ő egy kedves, lágy hangon beszélő srác, aki az egyik központi alakja az egész Harajuku műfajnak. Ő az egyik szervezője a ma már híres Harajuku divat Walks-nak, annak a divatmenetelésnek, melyet július 20-án Budapesten is megtartottak. Ez elsősorban a divatot mutatja be, de a zene is szerepet játszik.
A központi téma a japán “kawaii” szó, mely “aranyost” jelent. Kevesen vannak már, akik nem ismerik ezt a szót, de az aranyos ez esetben nem a kölyökkutyák cukiságát jellemzi. Kisgyerekek vonulnak mackónak öltözve és bőséges mennyiségű édességet esznek. Alapvető gondolat, hogy minden legyen aranyos, amit csak el lehet képzelni, majd mindezt gyúrjuk össze egy cuki-zagyvasággá, az egészet öntsük le sziruppal és kész. Persze jó kérdés, hogy mi áll mindennek a hátterében? Jó kutatási téma lehet, ugyanis kevesen értik még a válaszokat.
Az viszont biztos, hogy az utóbbi években nagyon népszerű lett, különösen Kyary Pamyu Pamyu-nak köszönhetően, akinek elég megnézni klipjeit. Tim Butron is megirigyelheti az ott megjelenített világokat. A közelmúltban még Avril Lavigne is beszállt a cukiság terjesztésébe aranyos stílusú dalával.
A színtér, melyhez köthető a fenti esemény is, még mindig egy alternatív vonal. Itt aztán mindenféle társadalmi nézet eltűnik, ahol bárki jól érezheti magát, ahol bárkit befogadnak és ahol nincs semmilyen szerep, vagy társadalmi nyomás. Sőt, a divatot sem korlátozza semmi.
Harajuku Walk – Budapest
Magyarországon is sokan hódolnak a Harajuku divatirányzatoknak, mivel rengeteg egyediségre ad okot mindamellett, hogy bármilyen kor, bármilyen divatelemeihez hozzányúlhatnak a fiatalok.
Budapesten 2014. Július 20-án vonultak át a városon a japán utcai divatot, valamint a Cosplayt szerető divatőrültek. A Deák-Ferenc tértől a Hősök Teréig „battyogott” el a valóban vidám és színes társaság. A kezdeményezés persze töredéke azon programoknak, melyek Japánban zajlanak, de annyi biztos, hogy a szubkultúra növekedésének nálunk is hatásai vannak.
Jó példa erre tehát az ország egyik legnagyobb japán szubkulturális rendezvényét, a MondoCont követő napon zajló séta, mellyel a résztvevők bebizonyították, hogy Magyarország is kész a japán divatok befogadására. Reméljük, hogy sok hasonló rendezvény és program vár még azokra a fiatalokra, akik ezen irányzatoknak hódolnak, valamint bízunk benne, hogy a járókelők sem fognak furcsa szemmel tekinteni rájuk.