A császári ágyasok édesbús története a pekingi opera örök klasszikusa. Sok nő emelkedett ki a szolgálók közül azzal, hogy felhívta magára az uralkodó figyelmét. Amint bekerült az uralkodó ágyába, mindjárt részt kívánt venni az ország kormányzásában is. Jang Kujfej volt a leghíresebb ilyen ágyas, aki egész rokonságát magas álláshoz juttatta a palotába. Ám a jeles rokonok nem értettek semmihez, a birodalom végveszélybe került. A császárt ekkor a tábornokok arra kényszerítették, hogy végezzen szép kedvesével és népes rokonságával. Cuj császár engedelmesekett, de egész életében vigasztalhatatlan volt. Verseket írt a holdfényben a feledhetetlen ágyasról, Jang Kujfejről. Ez csak a leghíresebb császári ágyas története, akiről maga a császár írt verset. Az utolsó kínai anyacsászárnő, a rettegett Cehszi maga is ágyasként kezdte pályafutását a XIX. század derekán.
A szerelem és hatalom örök dilemmája a pekingi opera kedvenc témája. Vevő lesz-e Hollywood a pekingi opera sajátos hangzásvilágára? Kérdés. hiszen a magas fejhangok dominálnak ebben a műfajban, melyet ráadásul egy amerikai közönség számára érthetetlen nyelven adnak elő. Kaliforniában a kínai kolónia régebbi. mint a legtöbb európai. Rengeteg kínai kuli dolgozott a nagy építkezéseken a XIX. században a nyugati partvidéken, ahol a vasutat is jórészt Kínából importált munkaerővel építették. Itt nőtt fel az első olyan nagykövet is, aki kínai létére az Egyesült Államokat képviselte Pekingben.