Az Egyesült Államokban még most is tart az a kutatás, amely során megpróbálják kideríteni, vajon az Iszlám Állam nevű kalifátus szerezhetett-e komolyabb légvédelmi fegyvereket, amelyekkel képesek lennének-e a 9 ezer méter magasan repülő utasszállítókat is lelőni. A terroristák egymás után tettek szert komolyabbnál komolyabb fegyverekre: Moszul eleste után amerikai terepjárók, kézifegyverek, helikopterek kerültek a kezükbe, majd pedig a bagdadi kormány szerint vegyifegyver alkatrészekhez, sőt 40 kilónyi uránhoz is hozzájuthattak a kalifátus harcosai.
Emiatt korántsem volt alaptalan az feltételezés, hogy az Iszlám Állam akár fejlettebb légvédelmi eszközökhöz is juthatott. Elsősorban nem az amerikai hadseregtől: a Szíriai Arab Hadsereg is rendelkezik a BUK nevű, a malajziai gépet lelövő légvédelmi rendszerrel, vagy az annál jóval fejlettebb, 15 000 kilométer hatótávilságú Pantsir-S1-kel. Többek közt ezek miatt döntött úgy a dubaji székhelyű Emirates, hogy nem repül Irak és Szíria felett.
A Szíriai Arab Hadsereg Pantsir-S1 működés közben.
Azonban a többi légitársaság már nem ennyire aggodalmaskodó. A British Airways többek között az Egyesült Királyság és Dubaj, illetve Doha között közlekedő járatai Irak légterét használják és a vállalat nem hajlandó változtatni az útirányon. Willie Walsh, a BA vezetője a Financial Timesnak nyilatkozva megnyugtatta az utasokat: “Nem repülnének Irak légterében, ha azt nem tartanák biztonságosnak. A döntésüket mindenesetre naponta felülvizsgálják.”
A járat megváltoztatása ugyanis drágább lenne, mivel hosszabb utat kellene a repülőgépnek megtennie és így több üzemanyagot használna fel. Ezenfelül a pilótáknak is meg kellene szokniuk az új útvonalakat. Arra is hivatkoztak, hogy az iraki légügyi hatóságok és Bagdad szerint a dzsihadisták nem rendelkeznek komolyabb légvédelmi fegyverekkel, habár azt javasolták, hogy a biztonság kedvéért repüljenek magasabban.
Ehhez csatlakozott később a Lufthansa is. Habár a német légitársaság utasszállítói péntekig nem repültek Irakba, de tegnap bejelentették, hogy felújítják az északi-iraki Erbíl városába irányuló járatait. Ugyanakkor a vállalat vezetői hozzátették: a gépeik továbbra is elkerülik az Iszlám Állam (IÁ) által elfoglalt iraki területek légterét, s az Ázsiába és a Közel-Kelet más országaiba közlekedő járatok Irakot elkerülő útvonalon közlekednek majd.A Lufthansa csoport más tagjaira is, pl. a Lufthansa Cargónak, az Austrian Airlines-nak és a Swissnek a járataira, vonatkoznak ezek az intézkedések.
A hétvégén a Royal Jordanian, a jordániai légitársasága is bejelentette, hogy biztonsági okokból legalább 24 órára felfüggeszti Bagdadba irányuló járatait. Hetente 11 járatot indítottak az iraki fővárosba, s emellett a déli Bászrába, valamint az északi, kurdisztáni országrészben fekvő Erbílbe és Szulejmaníjába is. Döntésüket azonban nem magyarázták meg, s ma reggel ugyanúgy folytatódott a légiforgalom.