Pénzügyi mentőcsomagra szorulhat a maláj légitársaság, a Malaysian Airlines System. A légitársaság az elmúlt hetekben azért került a figyelem középpontjába, mert rejtélyes módon eltűnt az egyik repülőgépe. A hivatalos magyarázat szerint a Boeing 777-es repülőgép az Indiai-Óceánba zuhant, bár a roncsokat továbbra sem találták meg bizonyítottan.
Már a baleset előtt is pénzügyi gondokkal küszködött a légitársaság, de most lehet, hogy mentőcsomagra szorul. A cég állami többségi tulajdonban van, legnagyobb tulajdonosa a Khazanah Nasional, Malajzia állami befektetési alapja, amely 69%-os részesedéssel rendelkezik a cégben. Nemrég csökkenteni akarta a részesedését a vállalatban, de a légiközlekedési szakszervezet megakadályozta a tervezett részvénycserét az AirAsiával.
A társaság az év végén 1,2 milliárd dollár készpénzzel rendelkezett, ami kevesebb, mint az elmúlt két negyedév átlagos működési költsége – emlékeztet a Reuters. A cég már három éve folyamatosan negatív működési cash flow-val üzemel, a szabad cash flow pedig hatodik éve mínuszos.
A gép eltűnése is költségeket róhat a légitársaságra, bár a gép biztosítva volt, valószínűleg kompenzációkat kell majd fizetnie a hozzátartozóknak. Ráadásul a gépeltűnés miatt könnyen elképzelhető, hogy meginog a légitársaságba vetett bizalom, így az utasok elpártolhatnak a vállalattól.
A Credit Suisse szakértője szerint még ha el is könyveljük úgy ezt a gépeltűnést, mint egyszeri esetet és kiderül, hogy nem a légitársaság tehet róla, az elkövetkezendő néhány negyedévben csökkenhetnek a foglalások, ami további jegyárcsökkenéseket von maga után. Mindeközben a költségszint magas maradhat. Nagyon valószínű, hogy a likviditás tovább romlik és még a napi működés finanszírozásához is tőkeinjekcióra lesz szüksége.
A Malaysian Airline utoljára egy évvel ezelőtt jutott 1 milliárd dollárnyi forráshoz zártkörű részvénykibocsátással.