A hazafias hév most a legmotiválóbb ok a besorozáskor. Egy évtizede 10 besorozott katonából egy mondta, hogy a hazaszeretet motiválja. Manapság ez a szám tízből három a Reuters munkaerő -felvételi statisztikái szerint.
A filmrendezők, az animátorok és a TV rendezők által szállított rekordmennyiségű katonai témájú tartalom nagyban segíti a Honvédelmi Minisztérium munkáját.
A legnépszerűbb műsorok közé tartozik a „Girls und Panzer”, amiben iskolás lányok vívnak tankcsatákat és az „Eternal Zero”, ami egy kamikaze pilótáról szóló film, melyet a rendező két részben adott ki, hogy hangsúlyozza a japán katonák fanatizmusát.
A hadsereg megpróbál kilábalni az évtizedek árnyékából. Shizo Abe miniszterelnök nacionalistább hangvitelével és kevésbé bocsánatkérő politikája is ezt támogatja. Több évnyi megvonás után Abe-éknek fontos, hogy higgadtan tartsák a hadsereget, hogy növelhessék a védelembe fektetett költekezést.
De még ha kis mértékben is erősítenék a védelmet, az akkor is komoly feszültséget szülne azokkal a szomszédokkal, akik még mindig nagyon jól emlékeznek Japán agressziójára.
„A mi feladatunk elmagyarázni a japán embereknek, hogy miért kell növelnünk az Önvédelmi Erők költségvetését.” – nyilatkozta Hirolazu Mihara, a Honvédelmi minisztérium vezetője. „A lehető legszorosabb kapcsolatot kell kialakítanunk velük. “
Ez a kapcsolat pedig napról napra szorosabb.
Az Önvédelmi Erők sokat nyertek erőfeszítéseikért cserébe, amit a 2011-ben pusztító Japán földrengés és szökőár sújtotta területeken tettek. Egy 2012es kormányzati felmérés kimutatta, hogy a lakosság körében a katonaság 91,7%-ban kedvező véleményt váltottak ki a lakosságból – ez a legmagasabb eredmény, amit 1969 óta az első felmérés óta mértek.
A tengeri határokon átnyúló feszültségek és az észak- koreai rakéták okozta fenyegetés biztosítja a hadsereg helyét a reflektorfényben.
„Iskolás koromban a katonaság ellenes érzések nagyon erősek voltak.” – mondta Yutaka Takaku, a Mamoru (a Honvédelmi Minisztérium hivatalos magazinjának) főszerkesztője. „Az emberek ráébrednek, hogy szükségük van a katonaságra.”
A katonák egyre keresettebbek a férjvadászat során is. Ezért Takaku társkereső szolgáltatást indított, amiben bemutat egy –egy férfit a haditengerészettől, a légierőstől és hadseregtől minden hónapban.
Minden lapszám címoldalán egy-egy híres hölgy jelenik meg, hogy vonzzák a férfi olvasókat. Decemberben például Mai Fuchigami szerepelt, aki a „Girls und Panzer” egyik főszereplőjének szinkronhangja.
A tavaly futott sorozatban a lányokkal szereplő régi és újabb típusú tankok is méretarányosak. A lehető legéletszerűbb ábrázolás érdekében a Bandai Visual stábja és animációs egysége hozzáférést kapott a katonák Tank Iskolájához, és más SDF bázisokhoz is.
A képregénycsatákban a lányok soha nem sérülnek meg, mert védi őket a tankok speciális szén –bélése.
„Úgy mutatjuk be az egészet, mint egy sportversenyt. Az igazi csata azt jelenti, hogy az emberek meghalnak.” – mondta a producer, Kiyoshi Sugiyama.
A Bandai, ami idén kiadja a „Girls und Panzer” filmet szorosan együttműködik a Wargaming.net site-al, mely kiadott egy háborús online játékot Japánban és ezt most el kívánják adni a Sony-nak.
Sugiyama azt mondta, hogy az anime nem a katonaság támogatásáról szól, hanem arról, hogy pénzt termeljen a Bendai-nak. Ennek dacára a lányok a tankokkal megerősítették a katonai PR-t, a toborzási plakátokon is a sorozat szereplői jelennek meg.
A hadsereg éves élő tűzgyakorlatán tavaly augusztusban rekordmennyiségű 110. 000 embert vonzott, aminek 6000 tagja a sorozat rajongója volt.
A hadsereg régóta használ aranyos képeket. „Ezzel jobban lehet vonzani a fiatalokat” –mondta Sabinne Frühstück, a Kaliforniai egyetemen oktató, a modern Japán Kulturális Tanulmányok professzora.
„A hadsereg, és más kormányzati szervek is felfedezték a populáris kultúra hatalmát, mint például a tankos lányokat.” – írta Frühstück, a „Uneasy Warriors” című 2007-ben megjelent könyvében, ami a japán hadseregről szól.