Az életnagyságú Kumamon és jellegzetes megjelenése – a piros arcpofa és pufi testfelépítés – mindenen megtalálható a tésztáktól és kulcscsomókon át a repülőgépekig és táskákig egyaránt.
A legtöbb kabala csak ismeretlenségben sóvárog, de Kumamon több száz fényképezkedni vágyó rajongót vonz közösségi eseményeken. Számos nemzeti tv műsorban szerepel és kalimpáló, saját védjegyű tánca – amelyet egyszer magának a császárnak és a császárnénak adott elő – 2 milliós nézettséget ért el Youtube-on.
Versengve a hasonló sikerű Hello Kitty-vel, vagy Miki Egérrel, a fekete medve egy kész reklám vagyont halmozott fel szülő régiójának és egy figyelmesen nyomon követett marketing esettanulmánnyá vált.
„Kumamoto feltörése elnyerte a közönség tetszését” – nyilatkozta Masataka Naruo, az elöljáróság minőség biztosa.
Kumamon – a fiú medvekölyök, aki szerdán ünnepelte születésnapját – már több, mint 300.000 követővel rendelkezik a Twitter-en. Ő sokkal inkább feltűnő abban a kabalák között folyó ádáz versenyben, a yuru-kyarában, amely köztük zajlik.
A kabalák azért állnak szolgálatba, hogy ábrázoljanak mindent, amely egy adott városhoz, céghez, vagy épp egy börtönhöz köthető. Az ilyen felhatalmazással rendelkező karakterek ipara összesen évi 3 trillió jent jelent, amelybe beletartozik a karakterek után járó szerzői jog, valamint a nagykereskedelmi szinten történő értékesítés. Ez nagyobb összeget jelent, mint a japán emberek könyvekért kiadott pénze összesen.
Mindössze két év alatt Kumamon 123 milliárdnyi jen gazdasági hasznot generált a régiójának, amelybe beletartozik a turizmus és termékeladás, valamint további 9 millió reklámozási hasznot is termelt a Japán Jegybank tanulmánya szerint.
A nemzetközi őrület és rajongás a kabala vonzerejének, a tervezésnek és a jó szerencse kombinációjának köszönhető.
Az „Acél Séf” tv műsoráról ismert Kundo Koyamát akkor bízták meg a régió reklámozásával, amikor egy új gyorsvonat szolgáltatást indítottak el Osaka és Kumamoto között az elmúlt években.
Koyama ekkor kérte meg az elismert művésztervezőt, Manabu Mizunot, hogy hozzon létre egy kampány logót és vesse be az ölelnivaló Kumamon-t is bónuszként.
A barátságos megjelenés elnyerte a helyi illetékesek tetszését, akiknek tanácsolták, hogy az üzletek használhassák díjmentesen a kabala arculatát, amíg az akár közvetve vagy közvetlenül reklámozza az elöljáróságot. Ahelyett, hogy az ország egy kevésbé ismert területét, vagy annak termékeit próbálták volna eladni, inkább a medvét kezdték el reklámozni.
„A japán nagyvárosok régiói között rendszerint folyik versengés, hogy odavonzzák a turistákat, befektetőket és hogy reklámozzák a helyi termékeiket. A városi emberek viszont vonakodnak, ha ilyesmit tapasztalnak, ezért egy új, szemrevalóbb módszer kellett Kumamoto népszerűsítésére”.
Ebbe beletartozott a medvével történő országos túra, ahol Kumamon, hol bungee-jumpingolt, vicces konferenciát tartott, vagy épp hírhedt forrásvizekben mártózott meg.
Az elmúlt évben a régió kormányzója a Harvard Egyetemen, a medvével az oldalán tartott előadást az alma materéről.
Kumamon sikerének egyik kulcsa az volt, hogy a karakter reklámra történő használatát nem kötötték engedélyhez. Az arculatot országos kampányokon is használták, viszont a kabala megjelenése egy sokkal szélesebb közönség tetszését is elnyerte. A szabad licenc azt is jelentette, hogy Kumamon bármilyen terméken megjelenhetett.
A kabala versenyek azonban mindenhol jelen vannak, beleértve a Funabashi, Chiba előljáróságban is, köztük a Funabashi Chiba régióban is. Ezen régióban az édes, sárga színű „körte tündér” nyerte el a közönség tetszését energikus, jellegzetes táncával.
„Egy olyan országban, ahol a hírnév egy szempillantás alatt eltűnik, Kumamon jövője az időszerűségén nyugszik” – nyilatkozta Shogo Toyota az Osaka Kultúra, Energia és Életvitel Kutatási Intézetének szóvivője.
Ezt kiemelik a régió illetékesei is, akik szeretnék, ha a medve egy kicsit visszatérne a gyökereihez.
„Nem magát Kumamont próbáljuk eladni, hanem a kumamotoi elöljáróságot” – mondta Naruo.