Georg Spötle biztonságpolitikai szakértő az M1 Ma reggel című műsorában azt mondta: felmerülnek kérdések abban az esetben, ha például egy repülő felrobbant – sokan feltételezik, ez történt, hiszen hirtelen tűnt el a radarról. Ebben az esetben különböző tárgyaknak kellett volna a víz felszínén maradni, például mentőtutajok, amelyek automatikusan fújódnak fel, ha víz éri őket, továbbá cipők, ruhadarabok, ülések, kisebb légmentesen záródó csomagok – ezeknek mind a víz felszínén kellene úszniuk a szakértő szerint.
Elképzelhető, hogy történt egy robbanás, amely csak egy kisebb rést ütött a gép törzsén, a gép lezuhant, a nyomáskülönbség miatt mindenki elvesztette az eszméletét, így a pilóták is – tehát a gép lezuhanhat, majd elmerülhet a vízben. De az is felmerülhet – tette hozzá a szakértő -, hogy a gépet eltérítették, és lementek vele mélyre a radarárnyékot kihasználva.
Georg Spötle hangsúlyozta: tapasztalt pilóta vezette a gépet, néhány perccel még az eltűnés előtt beszélt vele a vietnami légi irányítás, és megszokott légi folyosón haladt, nem jeleztek semmiféle problémát.
Több eszköz, műszer áll a pilóták rendelkezésére baj esetén – fejtette ki a biztonságpolitikai szakértő. Létezik egy pánikgomb, amit ha megnyomnak, akkor a Földön tudják, hogy fegyveresek hatoltak be, ha erre nincs módja a pilótának, akkor vannak bizonyos kódok: ebben az esetben a gépeltérítők azt hallják, a pilóta szokványosan beszél légköri viszonyokról, magasságról, de a torony tudja, mit jelent valóban. Ilyen azonban nem hangzott el – emelte ki a szakértő.
Azzal kapcsolatban, hogy a repülőgép állítólag visszafordult, azt mondta: elképzelhető, hogy a pilóta az időjárási viszonyok miatt így döntött, ám ez nem egy szokványos manőver volt, nem értik, miért tért le a légi folyosóról, a kijelölt útvonalról.
Ezek a gépek – a Boeing 777-esek – mintegy 5 millió órát repültek már, és mindösszesen egy lezuhanásuk volt: az egyik thaiföldi gép csúszott túl a kifutópályán, de ez sem géphiba, hanem pilótahiba volt – tette hozzá Spötle.
A nagy kérdés, kik szálltak fel a gépre: kettő utasról tudják, lopott útlevéllel szálltak fel – emelte ki a szakember, aki szerint
elképzelhető, hogy valakit lefizettek, hogy felengedjék őket a gépre.
Van egy Impol nevű rendszer, amelyhez korlátozva ugyan, de hozzáférnek a légitársaságok is: ebbe bekerül minden ellopott irat, tehát világszerte le tudják hívni, ha egy útlevél gyanús – vélte Georg Spötle, hozzátéve: kiszélesítik a keresést a következő napokban, nem csak a tengerben, hanem a dzsungelekben is folytatják a kutatást.