Maláj gép -A pilótáknak nem volt ideje vészjelzést leadni

Szakértők szerint bármi is történt a Malaysia Airlines Boeing 777-esével szombat hajnalban, olyan gyorsan történt, hogy a pilótáknak nem volt ideje vészjelzést leadni – írta hétfőn az AP hírügynökség.

 Katonai radarok azt mutatták, hogy a gép az addigi repülési irányát megváltoztatta, és elkezdett visszafordulni. Ha ez az információ helytálló, akkor kevésbé valószínű, hogy a gép hirtelen felrobbant a levegőben, ugyanakkor több további kérdést is felvet azzal kapcsolatban, hogy a pilóták miért nem kértek segítséget.

Ha komoly műszaki hiba fordul elő, a pilótáknak akkor is lett volna ideje vészjelzést leadni, ebből lehet arra következtetni, hogy bármi is történt, az nagyon gyorsan történt – mondta a hírügynökségnek William Waldock, az Embry-Riddle Légügyi Egyetem oktatója.

A radarjeleket nyilvánosan megjelenítő Flightradar24.com a hétvégén a Facebook-oldalán közölte, hogy a gép 35 ezer láb magasságban repült, amikor az addigi 25 fokos haladási irányát 40 fokra változtatta, majd eltűnt a radarról, de a fordulás a repülési tervben is szerepelt.

Hogy pontosan mi történt, azt a hatóságoknak hónapokba, vagy akár évekbe is telhet kideríteni, ebben akkor lesz előrelépés, amikor megtalálják a gép fedélzeti adatrögzítőjét (fekete dobozát), és a légügyi hatóságok elkezdik vizsgálni az adatokat.

A legtöbb baleset felszálláskor és a kezdeti emelkedéskor, valamint süllyedésnél, végső megközelítésnél és landoláskor fordul elő, utazómagasságon a balesetek mindössze 9 százaléka történik a Boeing statisztikái szerint. John M. Cox egykori pilóta elmondása szerint ha a roncsok nagy területen szóródtak szét, akkor a repülő feltehetően még a levegőben szétesett, ha kisebb területen, akkor repülési magasságból a tengerbe zuhanhatott. Nem zárta ki azt a lehetőséget sem, hogy a törzs strukturális hibája miatt történt a baleset.

A pilóta elmondása szerint a kapitány és az első tiszt sem állította át a gép fedélzetén lévő válasz-jeladó berendezésen (transzponder) a négyjegyű azonosító kódot vészjelzésre, bár a berendezés egy mozdulattal kikapcsolható, és nem sugározza tovább a repülési adatokat.

A Boeing 777-es az egyik legbiztonságosabb gép, a tavalyi San Fransisco-i balesetet leszámítva nem volt halálos balesete 1995 júniusi első kereskedelmi felszállása óta. A balesetben a Szöulból érkező gép a végső megközelítéskor túl alacsonyan repült, és a földet érés előtt közvetlenül a futópályát az óceántól elválasztó kőfalba csapódott a farka A 777-es átperdült, kigyulladt és a futópálya mellett állt meg. A gépen 307-en utaztak, hárman meghaltak.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez