Július 25-én Recep Tayyip Erdogan török miniszterelnök avatta fel az Eskişehirt Isztambullal összekötő vasútvonalat. Ennek átadásával teljes hosszában megvalósult az 533 kilométer hosszú Ankara–Isztambul vasútvonal, amelyen nagysebességű vonatok fognak közlekedni.
Az egész projekt körülbelül négymilliárd dollárt emésztett fel és éveken át tartott, több fázisban: az Ankara–Polatli–Eskişehir szakaszt 2009 márciusában, a Polatli–Konya viszonylatot 2011 augusztusában adták át. Konya és Eskişehir között tavaly indulhatott meg a forgalom. A vonal építéséhez harmincegy alagutat kellett kifúrni, összesen 40,8 kilométer hosszban, a leghosszabb közülük 4145 méteres. Több tucat egyéb műtárgyat is felfűz a vonal: huszonhét viaduktot, amelyek összesen 14,55 kilométert tesznek ki, valamint ötvenkét hidat.
A hétvégén még kedvezményes áron próbálhatták ki az emberek, de hétfőtől már csak a teljesárú jeggyel lehet csak felszállni, ami a törökországi viszonyok között egyáltalán nem számít olcsónak, mivel egy út kb. 70-80 lírába kerül (kb. 7500 Forint). Négy fajta szolgáltatást lehet igénybe venni: business, business plus, business, economy, economy plus.
Ankara és Isztambuli közötti utazási időt felére csökkentő beruházás több spanyol vállalat közreműködésével valósult meg. A spanyol CAF szolgáltatták kétszázötven kilométer per órás sebességre képes vonatokat is. Ezenfelül még korántsem értek véget a fejlesztések. Még tart a hét, háromszáz kilométer per óra tempóra képes, nyolckocsis Velaro-motorvonat üzembe állítása, amelyet a Siemens gyárt.
A TCDD (Török Államvasutak) jelenleg további négy nagysebességű vasútvonalat épít: Ankara és Sivas közötti 405 kilométeren, Sivas és Erzincan között 235 kilométeren, Bilecik és Bursa között 106 kilométeren, valamint Polatli és Izmir között 527 kilométer hosszban dolgoznak emberek és gépek vasúti pályák létrehozásán.
Habár előzetesen május végén adták volna át, de csak a múlt héten került sor a török gyorsvasút hivatalos megnyitójára. Ankara és Isztambul közötti vasútvonal először az Ázsiát Európával összekötő isztambuli vasúti alagút körüli problémák miatt csúszott. Később pedig azért, mert ellopták a vasúti kábeleket. Az elkövetőket azóta letartóztatták és jelenleg is zajlik a a bírósági tárgyalás.
Hírösszefoglaló a gyorsvasútról, forrás Euronews:
{youtube}bR-Cj10Rfnw{/youtube}