Az ötlet lényegét az űrkutatásból lesték el a kínai tervezők. A vonat – némi lassítással persze – de továbbhalad az állomáson, míg a fel és leszállásra egy külön leszállóegység egy “vonatkomp” szolgál. Az állomáshoz közeledve a leszálló utasok felmennek a vonat tetején várakozó kompba. Az állomás előtt a kompnak már külön felső sínt építenek ki,. Amikor erre rááll, lecsatlakozik a vonatról, begurul az állomásra, ahol az utasok egy emeleti peronra szállhatnak ki. A vonat közben továbbhalad, és a következő emelt peronnál felveszi a következő “vonatkompot”, amely eddigre már megtelt a felszálló utasokkal. Íme egy videó a koncepcióról:
{youtube}DIeRrU4_M3Q{/youtube}
A dolog azért számos kérdést vet fel. Ahhoz, hogy az egész műveletet el lehessen végezni a nagysebességű vonatnak azért erősen le kell lassítania, különben túl nagy lenne a megrázkódtatás a kompokban. Nehezen megoldhatóak azok a helyzetek is, amikor egy útba eső nagyvárosban nagyon nagy lenne az utascserélődés – az egy-egy komp ilyenkor kevésnek bizonyulhat. AZ pedig, hogy az eddigi több ajtó helyett csak egy-két lépcsőn lehet fel-le menni még egy kisebb állomás esetén is kényelmetlenné teheti a leszállás előtti vagy a felszállás utáni perceket. (A lépcsők általában sokszorosára növelik a tumultust.) Márpedig, különösen ilyenkor a holdújév idején Kínában százmilliók kelnek útra.