Tim Clark vezérigazgató azt mondta a londoni Times-nak: biztos benne, hogy a többi légitársaság is követi a példát, és elkerüli Irakot. Az ok persze a maláj gép katasztrófája Kelet-Ukrajna fölött.
“Az a rémség mindenkit gyomorszájon rúgott. Attól függetlenül, hogy nem velünk történt, igenis le kell vonnunk a következtetéseket, és foglalkoznunk kell vele. Az év végére a légitársaságok kidolgoznak egy olyan rendszert, amelynek segítségével információkat tudnak cserélni egymással a veszélyzónákról. Politikai érzékenységek miatt nem szabadna megfosztani bennünket az olyan hírszerzési értesülésektől, amely alapján helyesen tudnánk dönteni.”
Clark szerint ott, Kelet-Ukrajna fölött minden megváltozott: új időszak kezdődött a polgári repülésben. Soha többé nem mondhatjuk: nos, ez politika. Valamit tenni kell, szarva között kell elkapni a bikát.
A Times szerint az Egyesült Államok most ellenőrzi azokat az értesüléseket, amelyek szerint az Iraki és Szíriai Iszlám Állam szíriai katonai bázisokról olyan rakétákat zsákmányolhatott, amelyekkel Irak felett 9 ezer méteren vagy annál is magasabban képes lelőni egy utasszállítót. Pedig több száz járat repül naponta az ISIS által ellenőrzött észak-iraki területek fölött. Az egyik leggyakrabban használt légifolyosó éppen az Iszlám Állam “fővárosa”, Moszul fölött vezet.
Az Emirates vezére azt mondja: nem éppen megnyugtató, hogy több mint 50 gép repül Angliába és Angliából az iraki légtéren keresztül, és ezek zömét éppen ők működtetik. Ma több száz európai járatuk kapta meg az utasítást, hogy el kell kerülnie Irakot. Egyelőre minimum egy hétig. Helyette Szaúd-Arábiát vagy a Vörös tengert érintik, Kairó fölött fognak repülni. Ez körülbelül háromnegyed órával növeli a repülési időt. De még azt is vizsgálják, hogy az iráni légteret is igénybe veszik alternativ megoldásként.