A helyzet olyan mintha a kínai diákok három év előnnyel rendelkeznének az OECD államok átlagához képest- mondta a szervezet oktatással foglalkozó igazgatója. Az Egyesült Államok továbbra is mélyrepülést hajt végre: matematikából az amerikai diákok visszaestek a 36-ik helyre! Európában Finnország az első. Kína persze egyáltalán nem áll ilyen jól, mert a sanghaji eredmény a csúcs. Sanghaj Kína legnagyobb és leggazdagabb városa. A tengerparton helyezkedik el vagyis abban az övezetben ahol évtizedek óta tart a gazdasági fellendülés. A nyugati tartományokban az iskolák csak jóval szerényebb eredményeket produkálnak. Sanghaj eredményei viszont azt mutatják, hogy Kína és egész Kelet-Ázsia előretör a globális versenyben míg a hagyományos bajnokok: Európa és Észak-Amerika a vesztes mezőnyben landolnak, ha összemérik tudásukat a 15 éves diákok matematikában, természet tudományokban és olvasásban.
A 2012-es adatfelvétel súlypontja a 15 évesek matematikai készségeinek a mérése volt. Az OECD három csoportra osztja az országokat: az elsőbe tartoznak azok, melyek szignifikánsan javítottak az előző adatfelvételhez képest, a másodikban az ugyanazon a szinten maradók vannak, míg a harmadik csoportba a rosszabbul teljesítők kerülnek.
A PISA-felmérés 2000 óta 3 évente méri a képességeket a három területen, mindig az egyik hangsúlyos. (2000-ben a szövegértés, 2003-ban a matematika, 2006-ban a természettudomány, 2009-ben pedig a szövegértés volt a hangsúlyos terület) A mintavétel egy országban legalább 150 iskolára kiterjed, és egy iskolából legalább 35 tanulót érint a 15 évesek közül, a mintavétel ezen belül véletlen kiválasztással történik. Nagyrészt papíralapú mérésről van szó, a kérdőíven a felmért műveltségi területtel kapcsolatos feladatok és attitűd kérdések vannak.
Az OECD 2012-es felmérése is igazolja, hogy nagyok a különbségek a képzési rendszerek sikerességében az országokon belül és országok közötti összehasonlításban is. A ranglista élén ismételten ázsiai országok, Kína, Szingapúr, Hongkong, Korea és Japán állnak. A legjobban szereplő öt európai ország: Lichtenstein, Svájc, Hollandia, Észtország, Finnország. A volt szocialista országok közül nagyon jól szerepelt Lengyelország, ahol a diákok még a német társaikat is felülmúlták, pedig Németországban rengeteget tettek az első Pisa-sokk (2000) óta, amikor a németek alulteljesítettek az OECD-átlaghoz képest.