Reformokról tanácskoznak Kínában

Korszakos reformokra, az ország jövőjét nagyban meghatározó politikai határozathozatalra készül Kínában a legfelsőbb pártvezetés, a Kínai Kommunista Párt (KKP) központi bizottsága, amely ma négynapos plenáris ülést kezd Pekingben.

Politikusok, szakértők, újságírók hetek óta latolgatják, milyen irányt vesz „a harmadik plénum” (az új összetételű központi bizottság harmadik tanácskozása), sorra véve azokat a területeket, amelyekről köztudomású, hogy előbb vagy utóbb gyökeres változtatásokon kell átmenniük, illetve azokat, amelyekkel kapcsolatban megoszlanak a vélemények, ha nem is az időszerűségüket, de a mélységüket illetően.

A KKP 1978 óta hagyományosan a központi bizottságok harmadik plénumát használja arra, hogy reformelképzeléseit párthatározatban rögzítse, aminek a végrehajtása aztán hosszú évekre, évtizedekre nyúlik el. Teng Hsziao-ping néhai kínai vezető 35 éve hirdette meg a reform és nyitás politikáját, a gazdaság állami kézben tartásának, ellenőrzésének a lazítását. 1993-ban szintén az aktuális harmadik plénum volt az, ahol az úgynevezett szocialista piacgazdaságról döntöttek, s utat nyitottak a következő két évtized látványos növekedésének.

Arra, hogy az idén a mintegy 200 tagú testület pontosan miféle irányváltást szentesít, egyelőre csak a csúcsvezetés egy-egy tagjának „elszólásaiból”, az irányított állami médiában megjelent cikkekből, agytrösztök tanulmányaiból, elemzésekből, szakértői hozzászólásokból lehet következtetni.

Az egyik sokat sejtető dokumentum a kormány kutatási és fejlesztési központjához köthető tanulmány, a „383-as terv”. Ez a piacra, a kormányra és a vállalatokra vonatkoztatva 3 koncepciót tartalmaz, 8 reformterületet és további 3 „kölcsönösen összefüggő reformkombinációt” (csomagot) olyan területeken, mint amilyen az állami felügyelet, a korrupcióellenes harc, az állami vállalatok monopolhelyzete és a földreform.

Mindazonáltal megfigyelők úgy vélik, hogy a szakértői javaslatcsomag „merészebb”, mint amire a végleges határozatban számítani lehet. Ennek egyik okának azt tartják, hogy a „kívánságlistát” nehéz egy az egyben beilleszteni a jelenlegi politikai rendszerbe, a párton belüli különböző érdekcsoportok vívják harcaikat. A lobbiérdekek egyeztetése manapság sokkal nehezebb, mint valaha – jegyzik meg a bennfentesek.

Egyértelmű jelek mutatnak arra, hogy a több évtizedes, gyors ütemű növekedés tempóját immár a központi akarat is lassítani kívánja. A gazdaságirányítás belátta, hogy a monopolhelyzetbe került állami vállalatok, a kiváltságokat élvező helyi önkormányzatok sok területen gátjává váltak az „egészséges” gazdasági fejlődésnek, s ezzel egy időben gyengítették a párt tekintélyét. A kormányfő, Li Ko-csiang, a párthierarchia második embere maga is utalt rá a napokban, hogy Kína modernizációjának útjában áll egy sor, a gazdaságban mélyen gyökerező konfliktus, strukturális probléma, amelyeket el kell hárítani.

Egy, a központi pártlaphoz tartozó magazin közelmúltbéli közvélemény-kutatásának eredménye azt mutatta, hogy a válaszadók többsége, 83 százaléka, a központi kormányzati szerepek „leadását” várja a leginkább, míg 78 százalék a jövedelemkülönbségek hatékony kezelését szeretné. Hetvenhat százalék számít arra, hogy a még meglévő monopóliumok megszűnnek, és 75 százalék óhajtaná a jelenlegi lakossági regisztrációs rendszer módosítását.

A kínai viszonyokat ismerők körében azzal mindenki egyetért, hogy a kommunista párt vezető szerepe a reformfolyamatban a jövőben sem kérdőjelezhető meg. Miközben sokan úgy vélik, hogy a gazdasági reform sikere politikai reformok nélkül nem képzelhető el. Ám politikai reformon Kínában senki nem ért többpártrendszerű, nyugati típusú demokráciát; a fennálló politikai vezetésnek, a kommunista pártnak nem szándéka a hatalomból kivonulni. Magyarán, bármilyen politikai (intézményi) reformra kerül is sor a belátható jövőben Kínában, az a KKP vezetésével fog megtörténni.

A kínai média intenzív beharangozóinak köszönhetően, a helyi közvélemény meglehetősen nagy várakozással tekint a hétvégén kezdődő ülésre. A szakértők közül éppen ezért sokan arra figyelmeztetnek, előfordulhat, hogy a derülátók csalódni fognak. Ám azt is nagy eredményként, fontos üzenetként lehetne értékelni – hangoztatják a szakértők -, ha a központi vezetés világosan, egyértelműen kifejezésre juttatná: a reformok „már úton vannak”, s határozott irányt mutatna a gazdasági, a társadalmi, a kulturális, a környezetvédelmi és egyéb területeken. (MTI)

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez