Kína közelebb került a világ legjelentősebb olajútvonalához

Kína, Pakisztán, Gwadar   –     Egy kínai cég vette át a Hormuzi-szorostól 400 kilométerre lévő pakisztáni kikötő, Gwadar üzemeltetését.

Iszlamabadban pompázatos ceremóniát tartottak Asif Ali Zardari államfő jelenlétében. A China Overseas Port Holding Company  (COPHC) ünnepélyes keretek között írta alá a szerződést egy szingapúri céggel, amely mostanáig üzemeltette a kikötőt. A beludzsisztáni Gwadar kikötőjét a kínaiak építették és most az üzemeltetési jogot is megkapták. A tervek szerint további bővítés, fejlesztés várható. Gwadar mindössze 400 kilométerre van a Hormuzi-szorostól, ahol a világ teljes olajkereskedelmének 20 százalékát kitevő kőolajmennyiség halad át évente az óriástankerekben. De ha csupán a tengeren szállított olajat nézzük, ez a mutató 35 százalékos. Nem kell katonai szakértőnek lenni ahhoz, hogy felfogjuk, milyen stratégiai fontossága van ennek az útvonalnak. Amelyhez most Kína nagyon közel került. Az ünnepélyes iszlamabadi ceremónia nem volt jó hír India számára, sőt Anthony védelmi miniszter „aggodalomra okot adó” eseménynek tekintette. Az Indiai- óceánt a névadó parti hatalom sokáig a saját „beltengerének” tekintette. De az utóbbi években Kína egyre nagylelkűbb segítséget nyújt India szomszédainak: Bangladesnek, Sri Lankának, a Seychelles-szigeteknek, Burmának. Pakisztánnal már történelmi múltra tekint vissza a jó viszony. Érdekes módon Kína új indiai-óceáni barátainak elsősorban kikötő építést és fejlesztést ajánl fel. És ezek ezt szívesen fogadják, hiszen tőke -és szaktudásigényes beruházásokról van szó. Sok stratégiai elemző úgy véli, hogy Kína lassan, de biztosan terjeszti ki befolyását a világ egyik stratégiai szempontból legjelentősebb tengeri övezetére…(Le Monde)

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez