A “keleti partnerek” nem partnerek: Örményország nem vehet részt a Baku-Tbiliszi-Karsz vasút programban!

Örményország, Azerbajdzsán, Grúzia – Alig jelentette ki a “keleti partnerség” nemzetközi sajtóértekezletén Tbilisziben  Örményország közlekedési miniszterének helyettese, hogy szívesen részt vennének a stratégiai fontosságú programban, Azerbajdzsán közlekedési minisztere máris nemet mondott.

Artase Avetyiszjan örmény miniszterhelyettes szerint a “keleti partnerség” keretében hazájának is helyet kellene kapnia a vasútépítési programban. Zija Mamedov, Azerbajdzsán közlekedési minisztere a helyszínen azonnal válaszolt: “Örményország megszállva tart azeri területeket, ezért nem vehet részt a programban. Az építkezést Azerbajdzsán állami költségvetése finanszírozza, így amíg Örményország megszállva tartja az ország területének egy részét, nincs mód arra, hogy a Baku-Tbiliszi-Karsz vasúti programban részt vegyen!” Így számolt be az eseménydús sajtóértekezletről, melyet Grúzia fővárosában tartottak meg a “keleti partnerség” keretében, az Interfax hírügynökség azerbajdzsáni tudósítója.
 Miért ily ellenséges az azerbajdzsáni miniszter? Hegyi Karabah miatt! Ezt a tartományt, melynek lakossága jelentős részben örmény volt, a grúz Sztálin Azerbajdzsánhoz csatolta. Így is maradt a nagy Szovjetunió bukásáig. A kilencvenes években háború tört ki a két egykori szovjet tagköztársaság között és a győztes örmény hadsereg elfoglalta Hegyi Karabah tartományt. Örményország jelenlegi elnöke akkoriban a fegyveres milícia parancsnoka volt Hegyi Karabah tartományban. Erre a háborúra hivatkozott az az azeri katonatiszt is, aki baltával meggyilkolta örmény bajtársát Budapesten, egy NATO tanfolyamon. Szabadon bocsájtása múlt ősszel diplomáciai botrányt okozott…
  Miért olyan fontos a Baku-Tbiliszi-Karsz vasút? Mert a világtól kissé elzárt térségből megkönnyíti az emberek és áruk kijutását a globalizált piacra. A sajtóértekezleten az azerbajdzsáni miniszter büszkén elmondta, hogy Washingtonban ezt az építkezést a világ 100 legfontosabb infrastrukturális beruházása közé sorolják. 2007-ben írta alá a szerződést Azerbajdzsán, Grúzia és Törökország a vasútvonal megépítéséről. A grúziai szakasz építését abból a 775 millió dolláros hitelből fedezik, melyet Baku nyújt Tbiliszinek.
  Mikor lesz kész a stratégiai fontosságú vasút? Jelenleg Törökországban folyik az építkezés és a tervek szerint az első vonat 2014 első negyedében elindulhat- mondta Azerbajdzsán közlekedési minisztere. A vasútvonalon kezdetben 5 millió tonna árut szállíthatnak, később ez 15-17 millió tonnára emelkedhet évente- közölte Azerbajdzsán közlekedési minisztere, aki hangsúlyozta, hogy Örményország nem vehet részt a Baku-Tbiliszi-Karsz vasút építésében.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez