A szakértők szerint a februári gazdasági adatokat mindig óvatosan kell kezelni Kínában. Ezek ugyanis a holdújévi ünnepet követő „másnaposságot” tükrözik. Januárban sok gyár és üzem több napra leáll. Aztán február elején, feltöltendő a készleteket, megugranak az importrendelések. Ezt a statisztikusok is előre látták, de becsléseikbe hiba csúszott. Az általános várakozás például az olaj import 26-27 százalékos emelkedésével számolt. Ehhez képest a valós növekedés csaknem negyven százalékos volt. És hasonló tendenciák jutottak kifejezésre a többi import mutatóban is. Így aztán Kína februárban rekord kereskedelmi deficitet produkált, 31,5 milliárd dollárral. Ez szinte drámai szám, egy olyan országnak, amely az elmúlt évtizedek növekedését a kivitelre alapozta. De a világ változóban van, Európa és Amerika, a saját gazdasági gondjai miatt ma nem annyira jó felvevő piac, mint korábban volt. De, és ez a lényeg, a kínai gazdasági stratégia, lassan de biztosan, az export helyett egyre inkább a belső fogyasztás növekedésére épít. És nem alaptalanul. Kialakulóban van a fogyasztóképes középosztály, amely nemcsak a „made in China” termékeket keresi, hanem a jó minőségű importcikkeket is. Erre az új fogyasztói mentalitásra is alapozza a pártvezetés a gazdasági terveket, amelyek szerint idén „csak” 7,5 százalék lesz a gazdasági növekedés. Ez alacsonyabb az eddigiekhez képest, de fenntartható és igazodik a változó kínai társadalom fogyasztói szokásaihoz.(BBC)
(Visited 1 times, 1 visits today)