Célkeresztben a kínai Twitter, a Weibo

Kína, Peking – 150 millió üzenet naponta. Ez a kínai Twitter, a Weibo teljesítménye jelenleg, de a szám gyorsan növekszik, hiszen csak az elmúlt két évben 330 millió új „hálótárs” kapcsolódott a világhálóra Kínában.

 

 A Mennyei Birodalom szorgos hivatalnokai megpróbálják ellenőrizni ezt a politikai szempontból nagyon fontos piacot. Ezért bejelentették, hogy a jövőben minden üzenethez mellékelni kell a saját nevet és lakcímet! Ez egyelőre csak az új „hálótársakra” vonatkozik, de a hatalom szeretné mielőbb kiterjeszteni mindenkire.

Az Államtanács Információs Irodájának főnöke így indokolt:”ezek az üzenetek kedveznek az irracionális irányzatoknak, a zavaros elméknek, negatívan befolyásolják a közvéleményt és nagyon gyorsan elterjeszthetnek káros információkat.” A cenzúrahivatal vezetőjének aggodalma jogos: az elmúlt évben a nagy vasúti szerencsétlenség idején egyből kiderült, hogy a hatóságok hagyományos módszere a katasztrófa elhallgatására immár nem működik. A világhálón pillanatok alatt fényképek és élménybeszámolók láttak napvilágot a súlyos balesetről. A hatalom meghátrált, kénytelen volt részletes beszámolót adni, a kormányfő a helyszínen kért bocsánatot.
Novemberben viszont fontos tanácskozást rendezett a cenzúrahivatal a világhálón legaktívabb kínai cégek főnökeinek. Ezen jelentették be az új tervet, amely szerint a jövőben mindenkinek saját néven kell regisztráltatnia magát. Ezt decemberben már ki is próbálták Pekingben, Sanghajban és néhány más kínai nagyvárosban. Most ki akarják terjeszteni az egész országra! Sikerülhet- e megrendszabályozni a Weibo több százmilliós táborát? Ez erősen kérdéses! 2009-ben a hatóságok felépítették a „Nagy Zöld Falat”, az ifjúság védelmére. Ennek lényege az volt, hogy minden számítógépen ellenőrző program futott volna, amely kiszűri a “nemkívánatos”, az ifjúságra káros információkat. Ez a program csak félsiker lett, mert a külső és belső ellenállás miatt nem sikerült elérni a kontroll kívánatos szintjét.
Az viszont kétségtelen, hogy a jövőben kicsit kevesebb lesz a merész üzenet, ha névvel és lakcímmel kell közzétenni. Az üzleti világ azonban megörült az új rendeletnek: nekik ugyanis nagyon fontos, hogy a potenciális vevők valódi elérhetőségével rendelkezzenek.”Nézzék csak meg a Facebookot! Mekkora üzlet van benne! Egy saját névvel regisztrált Weibo rendszer akár 110 milliárd dollárt is megérhet Kínában !”- mondta egy lelkes üzletember a legújabb kínai cenzúra rendeletet kommentálva.

 

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez