Régóta ádáz küzdelem zajlik Indiában a kereskedelmi nyitás hívei és a belső piac zárva tartását szorgalmazók között. A kormány már tavaly hónapokon át próbálta meg elfogadtatni a nagy nemzetközi áruházláncok üzletnyitási jogát. Az olyan nemzetközi óriások, mint a Wal-Mart, a Carrefour vagy a Tesco csak a nagykereskedelemben vehetnek részt, de saját néven nem nyithatnak szupermarketet. A kormány liberalizálási törekvése az ellenzék tiltakozásán elbukott. A nagy nemzetközi áruházláncok megjelenése kiskereskedelemben a hazai cégek tönkremenetelét jelentenék, hangzott az érv, amit több nagyszabású tömegdemonstrációval is alátámasztottak. Az indiai kormány szerint azonban a piaci liberalizáció előnyei – pl. munkahelyteremtés, nagyobb volumenű és biztos megrendelések a hazai termelőknek – ellensúlyoznák a konkurenciából adódó hátrányokat. Az indiai kabinet nyitási politikájához olyan terepet keresett, ahol az ellenállás kisebb. Sikerült elfogadtatni, hogy márkaboltokat nyithassanak Indiában azok a nemzetközi cégek, amelyekben a külföldi tulajdonrész meghaladja az ötven százalékot. Márpedig a nagy világmárkák, Ikea, Adidas, Nike, Starbucks indiai leányvállalataiban döntő a külföldi tulajdonrész. Eddig épp ezért nem nyithattak saját üzleteket a saját márkanevükön. Mostantól ez lehetséges lesz. Igaz azt feltételül szabta kormányrendelet, hogy a boltban árult termékek legalább 30 százalékának Indiában kell készülnie. A rendelet viszonylag zökkenőmentes fogadtatását az magyarázza, hogy a hatalmas országban javában zajlik a helyi választási kampány és a figyelem az egyes szövetségi államok belpolitikai kérdései irányul. Az indiai kormányfő jelezte, hogy a választások után újra a törvényhozás elé viszik a külföldi tulajdonban lévő áruházláncok üzletnyitási jogát előirányzó, korábban elvetett törvényjavaslatot.(BBC)