Eddig Afganisztán volt a hiányzó láncszem a Közel-Keletet Dél Ázsiával összekötő vasúti közlekedésben. Merthogy Afganisztánban egyszerűen nem épült vasút. Tervezték ezt még a XIX században a britek, szóba jött a szovjet megszállás idején is, de aztán politikai és biztonsági okokból soha nem valósultak meg a projektek. Az üzbég-afgán határon lévő Hairatant az északi nagyvárossal, Mazari Sariffal összekötő 75 km-es vonal már elkészült. A napokban egy hét kocsiból álló szerelvény megtette az első próbautat. A vágány állapotát és a jelző berendezéseket tesztelik. Hamarosan sor kerül az ünnepélyes és hivatalos átadásra is. Várható, hogy a kiszámíthatatlan pakisztáni autóutak helyett a NATO is egyre inkább ezen a vasútvonalon szállítja majd az utánpótlást a 2014-ig még ott tartózkodó csapatoknak. Hamarosan elkezdődik az építése egy másik vonalnak is, amely szintén egy északi szomszéddal, Türkmenisztánnal köti össze Afganisztánt. A vasútépítést az ENSZ, a Világbank, az Ázsiai Fejlesztési bank hiteleiből és az Afganisztánnak nyújtott nemzetközi segítségből finanszírozzák. Afganisztán északi körzetei viszonylag biztonságosak, az itt élő üzbég és türkmén kisebbség mindig is szemben állt a többségi pastu etnikumhoz tartozó tálibokkal. De az utóbbi időben már errefelé is voltak merényletek. A legelszántabb tálib harcosok már dörzsölik a tenyerüket: végre elkészült a vasútvonal, lesz mit felrobbantani…(BBC)
(Visited 1 times, 1 visits today)