A Washington Post figyelt fel arra, hogy miközben támogatásáról biztosította Hillary Clintont Barack Obama – akarva, vagy akaratlanul – , de rávilágított a politikus legnagyobb problémájára.
“Az új autó illata.” Barack Obama ezzel új kifejezéssel ajándékozta meg az amerikai politikai életet az ABC televíziónak adott interjújában, amikor kijelentette, az amerikai választópolgárok a 2016-os – és egyébként szinte minden – elnökválasztás alatt valami újat, új politikust, új irányvonalat egy friss arcot akarnak.
“Azt gondolom, az amerikai nép azt az új autó illatot akarja” – jelentette ki Obama, amikor a 2016-os elnökválasztásról beszélt. Igaz, ekkor önmagáról beszélt, de ezt Clintonra is igaz – hívta fel a figyelmet Chris Cillizza, a Post belpolitikai blogjának szerzője.
Ahogy arra Cillizza felhívja a figyelmet, Clinton már 1992 óta az amerikai politikai középpontjában van, és az eltelt évtizedek alatt sok “horpadást” szerzett, ahogy Obama – az autós hasonlatnál maradva – utalt a választásokon kihasználható kevésbé népszerű, vagy sikeres döntésekre. Hiszen 2008-ban is az volt Clinton egyik sebezhető döntése az Obamával szemben elvesztett demokrata előválasztáson, hogy igennel szavazott az iraki háború megindítására.
A 2016-os elnökválasztáson Clinton évtizedes tapasztalata ugyan egyik erősségének számít, de pont múltja miatt könnyen sebezhető is, hiszen ellenfelei a kampány alatt sok ellentmondásos döntését hozhatják fel. De leginkább azzal kell megküzdenie, hogy nem számít új névnek, nem hozz friss levegőt a Fehér Házba, vagy, ahogy Obama fogalmazott, nincsen “új autó illata”… és a választók nyolc év Obama után valami “újat” akarnak.
Cillizza szerint ezt Clinton azzal védheti ki, az egyetlen “új” dologra koncentrál, amit elnökként hozhat. Az, hogy ő lehet az Egyesült Államok első női elnöke, sőt az első nő, akit a két nagy párt egyike elnökjelöltként indít. Okos nő. Mostanában tett nyilatkozataiból pontosa ez derült ki.
Fotó: Europress/Getty