A Wal-Mart legnagyobb ellenfele a Costco úgy látja, hogy elsősorban az úgynevezett ” e-trading” hullámot kell meglovagolni a növekedés érdekében. Online felületen folytatja a terjeszkedést Kínában, ezzel szemben a Wal-Mart inkább a hagyományos boltok révén folytatná a bővítést.
Scott Price, a Wal-Mart területi igazgatója Ázsiában a cég stratégiáját viszonylag egyszerűen, mindenki számára érthető módon fogalmazta meg: „Egy darabig eltarthat, mire az 50-es éveikben lévő kínai anyukák másra bízzák a friss élelmiszerek kiválogatását.” Vagyis a hagyományos bolti árusításnak van még jövője ezen a piacon, ezért a Wal-Mart 110 új üzlet megnyitására készül Kínában.
Eközben a Costco – leszerződve Kína egyik legnagyobb online kereskedő cégével az Alibaba-val – az internetes felületet célozta meg a távol-keleti országban.
Annak ellenére, hogy a Wal-Mart jelenleg több mint 400 üzlettel és elosztó központtal van jelen az országban, az idei kiskereskedelmi eladások értéke lényegesen alacsonyabb volt, mint tavaly. Scott Price elmondta, hogy a cég nem zárkózik el teljes mértékben az online értékesítéstől, sőt mostanra többségi részesedést szerzett a Yihaodian nevű e-trading vállalatcsoportban. Price szerint a Wal-Mart fő előnye, hogy lehetőséget kínál a vásárlóknak arra, hogy mind a valós üzletekben, mind pedig a virtuális piacon válogathassanak.
Az internetes kiskereskedelem piaca 2003 óta átlagosan évi 120%-os növekedést mutat Kínában, ezért egyre több kereskedő cég próbál hasznot húzni a trendből. Egyes kínai városokban az emberek már a jövedelmük negyedét költik el online vásárlásokra.
Fotó: Europress/AFP