A most kiszivárgott (2013-mas keltezésű) céges levelezés szerint a General Motors megrendelt félmillió gyújtáskapcsolót az alkatrészek gyártójától (Delphi Automotive), méghozzá 2 hónappal azelőtt, hogy a szövetségi felügyeletnek is jelezte volna a hibát, ami miatt végül több millió autót kellett visszahívnia.
Az Egyesült Államokban 2001-ben jelezték először a hibát a GM bizonyos modelljeinél a vásárlók, kiderült, hogy menet közben elfordulhat a gyújtáskapcsolóban a kulcs, ami az elektronika és a védelmi rendszerek leállásához vezetett. A GM először azzal próbálta orvosolni a bajt, hogy az indítókulcsra egy szűkítő betétet helyezett, ami miatt nem lehet mást ráakasztani. Ez nem volt elég hatékony megoldás, hiszen nemcsak a többletsúlytól fordulhat el menet közben az indítóbetét, hanem akár egy kisebb rázkódástól is, de elég, ha a sofőr véletlenül meglöki térdével a szerkezetet. A GM a gyújtáskapcsoló hibáját hivatalosan nem ismerte el, viszont szaporodni kezdtek a balesetek. 61 esetet jegyeztek föl, ebből 30 halálos volt. Az esetek kivizsgálása, a pontos ok meghatározása azért volt nehéz, mert előfordult, hogy a sofőr ittas vagy figyelmetlen volt, nem kötötte be magát, így nem lehetett egyértelműen megállapítani a felelősséget. A GM most nyilvánosságra került levelezése gyakorlatilag felér egy beismeréssel.
A cég megsínylette az amerikai autóipar válságát, a mostani botrány a súlyos presztízsveszteség mellett komoly összegű kártérítési perek lavináját indíthatja el.
Fotó: Europress/ Getty images