San Ysidro, a két város közötti átkelőhely évi 2,5 millió utasával a világ legnagyobb forgalmú határátkelője: sokan csak azért utaznak Tijuanába, hogy ott repülőgépre üljenek. A mexikói járatok ugyanis egy tucat olyan várost érintenek, ahová San Diegóból, de gyakran Los Angelesből sem lehet repülni. Ők azok, akik hónapk óta figyelemmel kísérik annak a nem mindennapi lehetőségnek a jövőjét, hogy valaki San Diego nemzetközi repülőteréről átsétáljon a 120 méterre lévő Tijuanai nemzetközi repülőterére és ott tovább folytassa az útját Latin-Amerika számos célállomása felé.
San Diegoban hagyhatnák az autóikat és beszállókártyájukkal átkelhetnek gyalogosan Tijuanába – na persze megfizetve e luxus költségét, az átkelési tarifát is.
A Cross Border Xpress elnevezésű tervhez szükséges 120 millió amerikai dollárt a mexikói-amerikai vegyes vállalat, a Sam Zell milliárdos vezette Otay Tijuana Venture biztosítja az építkezésre.
Az építkezésből még egy évnyi munka van hátra, de kísérleti ,,sétákat” már tartottak, és aki egyszer átaraszolt San Ysidronál Mexikóba, az tudja csak igazán értékelni a tervet. Utóbbi szerint a leggyakoribb útvonal a Tijuanából San Diegóba vezető séta lesz, hiszen a mexikói város repülőtere már most is sokkal nagyobb forgalmat bonyolít, mint az észak-amerikai szomszédé. Akárhogy is nézzük is, San Diego csak egy a dél-kaliforniai városok közül. Ilyen két országra nyitott repülőtér egyedül Franciaország és Svájc között épült, ott viszont kettő is.
S akik elsősorban örülnek – az utasok mellett – ennek a két ország viszonylatában úttörő fejlesztésnek, azok a gazdasági szakemberek: már most is általánosnak nevezhető, hogy a két nemzet ezen a határvidéken példás együttműködést folytat. Amit kitalálnak San Diegóban, azt legyártják Tijuanában – a ,,légifolyosó” ezt a lehetőséget csak növeelni fogja. (Fotó:Europress/Getty Images)