Hamburgertörvénnyel száll szembe Ecuador a McDonald’s-szal

 

Az ecuadori államfő, Rafael Correa bejelentette, hogy a dél-amerikai ország felvéve a harcot lakossága elhízása ellen új adót vet ki a McDonald’s és a Burger King észak-amerikai gyorsétterem-láncokra.

A The Idependent cikke szerint az új adónemmel az ország lakosságának kóros elhízása ellen kívánja felvenni a harcot, jelentősen drágítva a Latin-Amerikában amúgy sem éppen olcsónak számító észak-amerikai gyorsétterem kétség kívül egészségtelen termékeit.

“Az emberek az egészségtelen ételek fogyasztásába és nem az élelmiszerhiányba halnak bele” – jelentette ki Correa, aki azt is világossá tette, hogy az intézkedés célja az, hogy az ecuadoriak leszokjanak a Burger King és a McDondald’s spanyolul csak “comida basura”, azaz szemét élelmiszer névvel illetett termékeiről és inkább a hagyományos ecuadori gasztronómia termékeit részesítsék előnyben.

A kormány intézkedését keményen több neves táplálkozási szakértő is kritizálta, mivel az új törvény kifejezetten az észak-amerikai cégek kezében lévő éttermeket sarcolja meg, míg a semmivel sem egészségesebb, ám a helyiek körében jóval népszerűbb és olcsóbb ecuadori gyorskifőzdéket nem háborgatja.

A szakértők azt is Correa szemére vetik, hogy még a McDonald’s és a Burger King – gasztronómiai és egészügyi szempontból vitatható termékei – megfelelnek az ország minőségvédelmi előírásainak, ugyanez sok helyi gyorsétteremről korántsem mondható el.

Érdekes adat, hogy a világon a kóros elhízás leginkább Latin-Amerikát sújtja, ahol városi lakosság és a gazdaság rohamos növekedésével háttérbe szorultak a hagyományos és egészséges táplálkozási szokások. Az ecuadori közegészségügyi minisztérium adatai szerint a 19 és 59 év közötti lakosság 63, míg az 5 és 11 év közötti gyerekek 30%-a kórosan túlsúlyos.

Annak ellenére hogy az ecuadori konyha valóban egy sor remek halétellel és a gyorséttermi hamburgereknél jóval egészségesebb eledellel várja a vendégeket, a probléma valószínűleg nem csak az észak-amerikai burgerek fogyasztásában rejlik, már csak azért sem, mert azok helyi viszonylatban igen drágának számítanak.

A The Independent írása arról nem szól, hogy vajon a nagy népszerűségnek örvendő, sült csirke, faszénen sült marha, esetleg a disznóból készült chicharrón vagy a tükörtojással, olajban sült krumpli pogácsával és grillezett virslivel készült llapingacho milyen szerepet játszik az ecuadoriak elhízásában.

Latin-Amerikában egyébként Bolívia és Kuba jár élen a McDonald’s-hoz és a Coca-Colához hasonló cégek elleni harcban. Bár 2012-ben egy sor olyan hír kelt szárnyra, hogy a Coca-Colának mennie kell majd Bolíviából az üdítőital továbbra is nagy népszerűségnek örvend az országban, ellentétben a McDonald’s-szal, amely bizony kudarcot vallott az andoki országban és kénytelen volt bezárni nyolc bolíviai éttermét. Valószínűleg többnyire azért, mert egy az 5 dolláros menük fel sem vehetik a versenyt a kétfogásos, mindössze két dollárt kóstáló helyi kifőzdék kínálatával.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez