A Bolíviában a “Központi Vasúti Korridor” névre keresztelt projekt Brazílián, Bolívián és Perun keresztül húzódik majd, egészen a Csendes-óceánig, ahonnan elsősorban az energiára éhes kínai gazdaság számára szállítanak majd nyersanyagot a latin-amerikai országok.
A BID Bolíviába delegált szállítási szakértője, Ramón Muñoz-Raskin az EFE spanyol hírügynökségnek elmondta, hogy a nemzetközi pénzintézet 6.8 millió dolláros hitelkeretet bocsájtott a bolíviai kormány rendelkezésére, hogy kidolgozza az ország keleti és nyugati vasúthálózatának összekötését, valamint, hogy létrehozzon egy vasúti technikai egységet.
Jelenleg a bolíviai vasúthálózat keleti és nyugati vonalait magáncégek üzemeltetik, az andoki és az alföldi hálózat összekötésének terveit pedig egy hónapon belül terjesztik a kormány elé, amely nagy előrelépést jelent a bolíviai vasúti szállítás és a régió útvonalainak integrációja felé.
“A tervek jelenleg kezdeti stádiumban vannak, most folyik a lehetséges nyomvonalak vizsgálata, valamint az új vasút környezeti, társadalmi és gazdasági hatástanulmányai” – mondta Muñoz-Raskin.
A transzóceáni vasútvonal megépítése a három ország diplomáciai kapcsolatait is szorosabbra fűzi majd, mivel a közös projekt megvalósítását egy sor nemzetközi szerződés aláírása is kíséri majd.
Muñoz-Raskin azt is kiemelte, hogy a térségben ez idáig példanélküli egy, a BID támogatásával megépülő, három nemzetet és két óceánt összekötő vasútvonal megépítése. Egy a magánszektor által vizsgált alternatíva jelenleg az Argentínát és Chilét összekötő Aconcagua Óceán-közi Vasúti Korridor tervezete.
A brazil-bolíviai és perui alternatíva már csak azért is vonzó a BID számára, mivel a projekt a bank hosszú távú fejleszti céljaival összhangban valósul meg, erősítve a régió integrációját és versenyképességnek növelését.
A bolíviai elnök, Evo Morales korábban jelezte, hogy a kínai államfővel, Xi Jinpinggel tartott megbeszéléseken szóba került, hogy a vasútvonal bolíviai és a perui IIo kikötőéig húzódó szakaszát részben kínai tőkével finanszíroznák.Az elmúlt tíz évben egyébként Kína meg tizenhétszerezte latin-amerikai befektetéseinek volumenét.
A hosszútávú tervek szerint a térségben vasút- és közutak több tízezer kilométeres hálózata köti majd össze Paraguayt, Brazíliát, Perut, Chilét, Uruguayt és Bolíviát, biztosítva hét nagy, a Csendes- és az Atlanti-óceán partján fekvő kikötő között az áru és személyszállítást.