Barry Clifford, a régészcsoport vezetője szerint a régészeti adatok, illetve a föld- és vízrajzi helyzet is azt valószínűsíti, hogy a roncs Kolumbusz admirális zászlóshajója. A kutató szerint Kolumbusz naplóbejegyzései is azt erősítik meg, hogy a hajó, mellyel felfedezték Amerikát 1492-ben Haititól északra süllyedt el.
A felfedezés még bizonyításra vár, hiszen egyes kutatók szerint az első újvilági település, La Navidad erődjét a zátonyra futott Santa Maria gerendáiból emelték, az erődöt viszont a nem éppen békés gyarmatosítás ellen tiltakozó őslakosok gyorsan le is rombolták, így igen nehéz bizonyítani, hogy azt annak idején milyen alapanyagból építették, mivel se a hajóból, se a belőle épített erődből sem maradt sok. A Santa María legnagyobb, épségben maradt alkatrésze a vasmacska, ami ma Haiti Nemzeti Múzeumban látható.
A Santa Maria – ez a 25 méter hosszú, három árbocos karavella – korának közkedvelt kereskedelmi hajótípusa volt. Az általában 20 brt-t nem meghaladó vízkiszorítású karevellákat a korai arab hajókról mintázták és bár eredeti céljuknak, a partmenti hajózásnak teljesen megfeleltek, az óceán atszeléséhez bizony igen aprók és sérülékenynek voltak. A Santa María volt a legnagyobb a három hajó közül, amivel Kolumbusz Kristóf első útját tette az Atlanti-óceánon át. Kapitánya és tulajdonosa Juan de la Cosa volt.
A mai szemmel inkább mentőcsónak méretű jármű, közel 40 fős legénységgel szelte át az óceánt. Az expedíció közepén azonban zátonyra futott, és a legénység elhagyta.