Coca-Cola és csirkeáldozat Chiapasban

San Juan Chamula, Mexikó – Néhányan a bőrponttyal küzdenek és karácsonyi halászlevet főznek, biztos jó páran mézeskalácsot sütnek, és vannak akik éppen San Juan Chamulában járnak.

 

 

 

 

Titokzatos utazóink, akik éppen Chiapasban járnak, nem kívánják feltárni kilétüket. Virtuális zapatista símaszk mögül tudósítanak arról, hogy mit láttak az új időszámításra, a pozitív energiákra vagy éppen a világvégére váró azték ország maja lakta szegletéből.
San Juan Chamulát a jelek szerint Cortés alapította 1518-ban, bár valószínűleg valamelyik prehispán kultúra azért már jóval előbb jelen volt Chiapas ezen szegletében. A konkvisztádor rossz érzékkel templomot emelt Szent Sebestyénnek, amit egy trópusi vihar gyorsan el is pusztított. Ebből a mai napig is csak részlegesen katolizált mayák (nem tudni pontosan hogy a tzotzilok, tzeltalok, ék, tojolabalok vagy cholék) azt a következtetést vonták le, hogy Szent Sebestyénnek semmi keresnivalója nincsen San Juan Chamulában. Így az új templomot már Keresztelő Szent Jánosnak emelik, de azért felhasználják az összes Szent Sebestyén-es ereklyét is, ha már egyszer az volt kéznél.
A templom ugyan keresztény, van Jézuska, szent kép, oltár, minden, ami egy normális katolikus templomban megtalálható, de valahogy a liturgiával hadi lábon állnak. Nincsenek se papok, se szerzetesek, se barátok, viszont a templomban öt méterenként találunk egy kuruzslót, aki a következő recepteket írja fel a betegeknek:

1 – egyszerű betegségek – x mennyiségű x színű gyertya – sámántól megvásárolható, szín a betegségtől függően
2- férfi súlyos betegsége esetén fojtson meg egy kakast
3- nő súlyos betegsége esetén fojtson meg egy tyúkot
4- a kakas vagy tyúk fojtogatása közben a sámán mormol varázsigét helyi maja dialektusban ( tzotzil, tzeltal…stb. )
5- tökmindegy, hogy mi a bajod, mint ahogy az is, hogy mennyi és milyen színű gyertyát gyújtottál, de igyál minél több Coca-Colát. Attól függően, hogy mennyire súlyos a kór, a sámán több vagy kevesebb kólát ír fel. A rossz szellemek és a betegség tudni illik már a böfögéssel távozik.

A kép ebből kifolyólag egészen szürreális. Szentképek, a tetőről jaguárok vicsorognak, a földön sámánok hajbókolnak, körülöttük a gyógyulást kereső tömegek, néha elhaló hangon felrikácsol egy-egy tyúk vagy kakas, és mindenki Coca-Colát tart a kezében.

A falut az indián önkormányzat kizárólag férfi elöljárói irányítják, akik hatalmas, egy helyi jakféle prémjéből készült bundát viselnek, akárcsak a sámánok. A bunda amúgy meglehetősen drága, így a templomi adományok mellett még egy jótékonysági tömeges marhavágást is szerveznek, hogy legyen miből előteremteni a bundára valót.
Mivel ez nem a kirakat Mexikó turistáknak, és a Coca-cola kultuszon kívül a fogyasztói társadalom itt nem szívesen látott vendég, így fényképezni szigorúan tilos. Állítólag a fotózásnak verés és fényképezőgép-ripityára törés is lehet a vége. Talán ezért is akkora attrakció a városka határában plántált Coca-Cola hirdetés, amin egy helyi elöljáró látható, igaz arc nélkül, de kólával a kezében.
blaxico4

Amúgy Mexikó lázasan készül a karácsonyra. Előjátékként pár millióan elzarándokoltak a Guadalupei Szűzhöz, hónuk alá csapva a háromévesnél nem idősebb, de szigorúan népviseletbe öltöztetett porontyaikat, hogy áldást kérjenek az ifjoncokra.

Természetesen minden fel van díszítve a legkülönbözőbb világító, csilingelő, kattogó és forgó vacakokkal, mindenhol, még a Szent Este márkájú sörösüvegeken is mikulásvirágok virítanak. Tehát Mexikóban is mindjárt karácsony van és jó meleg.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez