Brazília dinamikusan növekvő fogyasztásával a magyar exportőröknek is lehetőség

Elemzés – Az egyre erősödő belföldi fogyasztásnak köszönhetően a hazai exportőrök is profitálhatnak Brazília növekvő ütemű gazdasági fejlődéséből – derül ki az Atradius Hitelbiztosító legfrissebb piacelemzéséből. A dél-amerikai ország fogadókészségét a hazai termékek iránt jól mutatja, hogy a 2012. január-szeptember közötti magyar export értéke mintegy 54,3 milliárd forintot tett ki, ami 56 százalékkal volt magasabb, mint a tavalyi év hasonló időszakában.

 

Az Atradius szerint a fejlődés motorja a dinamikusan bővülő helyi középosztály növekvő fogyasztása: az előrejelzések szerint 2014-ben a lakosság 16 százaléka tartozik majd az AB-státuszúak közé, míg a C-státusz esetén ez az arány eléri majd az 56 százalékot, szemben a 2009-es 11 és 50 százalékos adatokkal.

„Nem csak az ABC státuszúak száma, de az általuk elköltött pénzösszegek is jelentősen nőttek az elmúlt években. A fogyasztás bővülése már most több területen látható. A magyar exportőrök az elektronikai cikkek, gépek és berendezések területén lehetnek sikeresek, különösen ha időben megismerik a brazil üzleti élet sajátosságait” – mutat rá Vanek Balázs, az Atradius Hitelbiztosító országigazgatója.
A növekvő fogyasztás mellett Brazília nemzetközi kapcsolatai is stabilak, a munkanélküliség 2012 szeptemberében 5,4 százalékra, történelmi mélypontra került, a 2007-ben kezdődött globális pénzügyi válság pedig ugyancsak kevéssé érintette a 196,5 milliós országot. 2009-ben mindössze 0,3%-kal csökkent a bruttó hazai össztermék, egy év múlva már jelentős mértékű, 7,5%-os bővülést regisztráltak, amelyet 2011-ben további 2,7 százalékos emelkedés követett.
Az Atradius jelentése szerint idén 1,5% körüli fejlődést produkál a brazil gazdaság, 2013-ban pedig ismét kiemelkedően magas, 3,8-4,2% közötti lehet a növekedés mértéke.

A 2013-ra várt növekedés hátterében nagy részben ismét a Kína irányából megnyilvánuló nyersanyagigény valamint a világgazdaság beindulása húzódhat meg, de nem szabad megfeledkezni az országban rendezendő 2014-es Futball Világbajnokság és a 2016-os Olimpiai Játékok gazdaságélénkítő hatásairól sem.

Ezzel szemben – mutat rá az Atradius – az eurózóna átlagosan 0,3%-os visszaesést produkál majd jövőre, elsősorban az 1,2%, illetve 1,9%-kal zsugorodó olasz és spanyol piacok miatt.
De sem a Magyarország legfőbb exportpiacának számító Németország 0,7%-os, sem az Egyesült Királyság 0,9%-os gazdasági növekedése, de még az USA 1,8%-os, és Kanada 2%-os bővülési prognózisa sem versenyezhet a brazil adatokkal.

Az Atradius néhány olyan helyi sajátosságot is listába szedett, amelyet érdemes a Brazíliába tartó vállalkozásoknak szem előtt tartani. A hitelbiztosító szerint már az elején érdemes kikötni, hogy melyik ország előírásai adják az alakuló szerződések irányadó jogi kereteit.
Bár a brazil bíróságok elismerik az INCOTERMS (International Commercial Terms – Nemzetközi Kereskedelmi Feltételek) előírásait, azonban kevés gyakorlatuk van a használatában, így inkább a brazil cégek által kedvelt brit vagy amerikai kereskedelmi jogot ajánlatos kikötni.
Emellett mindenképpen érdemes választott bíróságot megjelölni a szerződésekben, ugyanis brazil bírósági eljárások általában rengeteg időt és pénz emésztenek fel.

Érdemes figyelni a brazil versenyjogra is, amely alapján kiskereskedelmi ár rögzítése, exkluzív jogok biztosítása vagy árdiszkrimináció esetén könnyen eljárás indulhat a vállalkozás ellen, igaz alapos indoklással – új beruházás védelme, hatékonyságnövelés – a szankciók elkerülhetők

Az Atradius szerint a személyes kapcsolatoknak nagy jelentősége van a brazil üzleti életben, ezért emailben vagy telefonon üzletet kötni, különösen első alkalommal, szinte lehetetlen. A hitelbiztosító tapasztalatai alapján mindenképpen előnyös, ha a Brazíliában a helyi piacot és szabályozást jól ismerő képviselőt alkalmazunk. (Különösen igaz ez például a meglehetősen összetett brazil munkajogi szabályozásra.)

Természetesen ezek mellett érdemes ellenőrizni a partner fizetőképességét és teljesítési hajlandóságát is.
„A virágzó brazil üzleti élet sem mentes a látszatra ígéretes, de a valóságban csőd szélén álló vállalkozásoktól, valamint a rosszindulatú, eleve csalási szándékkal létrehozott cégektől. Határon átnyúló kereskedelem esetén mindenképpen szükség van egy olyan pénzügyi partnerre, amely képes releváns információt adni potenciális üzletfeleinkkel való kapcsolat potenciális kockázatairól, valamint rendelkezik helyi tapasztalattal és jelenléttel. Utóbbi több ezer kilométeres távolság esetén egy vitás eset kapcsán életbevágó lehet” – mutat rá az Atradius szakembere. (profitline)

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez