Abban az országban, amely régen hozzászokott már a hosszú tévébeli melodrámákhoz, ez a sorozat a Globo televízió adásában minden eddigieket hátérbe szorított. Titka, hogy egy igen széles társadalmi réteghez szólt, az ő problémáikat, élethelyzeteiket tárgyalta – azokét, akik éppen a középosztály lehetőségeinek küszöbére értek, és szembekerülnek az integrálódás nehézségeivel.
Marcelo Neri közgazdász, aki nemrég egy igen sikeres könyvet jelentetett meg ,,Az új középosztály” címmel, úgy véli, hogy a tévésorozat ehhez az igen széles társadalmi rétehez szólt. A brazil társadalom egy jelentős része, különösen a legszegényebbek, gazdasági és szociális felemelkedést élnek meg, és éppen ezt a helyzetet tárgyalja a tévéfilm.
A João Emanuel Carneiro rendezte Avenida Brasil eddig 38 millió nézőtt szögezett oda a képernyő elé, ezt megelőzően, a korábbi epizódok összesen 49 milliós nézőrekordot értek el.
A brazil sajtó szerint a sorozat egyik követője Dilma Roussef államfő, aki más időpontra helyeztetett egy polgármesteri választási gyűlést Sao Pauloban, hogy ne akadályozza magát és a nézőket a film megtekintésében. A film eseményeit szinte mindenütt tárgyalják Brazíliában, a szupermarkettektől a közösségi hálókig: mind a Twitter, mind pedig a Facebook vélemények özönét közvetítette a külvilág felé.
A brazil sajtó megemelít egy esetet, hogy a Río Niterol feletti hídon egy reggelen óriási közlekedési dugót okozott egy kutya, akit rögtön elneveztek a filmsorozat egyik női főszerelője után Carminhának.
Az Avenida Brasil Rio de Janeiro egyik nagy sugárútja, amelyen az ember bejut a városba: 27 barriót szel át az út a kikötői negyedtől és a városban északi irányban halad tovább. A novella éppen egy ilyen képzeletbeli, a valóságban létező bárrióban játszódik, ahol a szerény házak között gazdag társasági élet zajlik. A középpontban Nina áll, aki bosszút akar állni mostohaanyján, a szereplők pedig a környék emberei: egy focista, egy szépségszalon tulajdonosa – csupa gazdaságilag felmelekedőben lévő ember, akik megőrizték a régi szokásaikat, sőt még lakóhelyeiket is.
Ennek az új középosztálynak a felemelkedése a mai Brazília legizgalmasabb társadalmi folyamata.
Marcelo Neri szerint az elmúlt években – 2003 és 2011 között – 39,6 millióan lépték át a középosztállyá válás küszöbét. Egyben ez a réteg a legnagyobb vásárlóerő is, amely többet költ, mint a két felette lévő, jóval gazdagabb társadalmi csoport.
Vagyis a telenovella nemcsak tükröt tart egy réteg elé, de egyben a hirdetők egyik kiemelt célpontjává is vált: ez látszik a tévésorozatot kísérő hirdetésekben is. Az eddigi telenovellák mindig az elit életét mutatták – ez pedig nem, és ebben van a sikerének a titka, vagyis a hősök a nép fiai – és a nép fia szívesen nézi saját történetét. A film nem nézi le a külvárosok népét és ebben van az ereje is – a nézettségben is lemérhető ereje. (BBC)