Cantilo szerint ez az egyetlen dolog, amelyre a katonai kaland kedvező hatással volt: mind zenei hangzásában, mind pedig a dalszövegek terén az argentin rock and roll a nyomás alatt világszínvonalúvá ért.
A Falkland/Malvin-szigetek elleni argentin katonai kaland ma is megosztja a közvéleményt a latin-amerikai országban. Egyrészt a brit fennhatóság alatt lévő szigetek feletti szuverenitás kérdése felszítja a nemzeti érzelmeket. Ugyanakkor a sikertelen, és sok halálos áldozatot követelő katonai kalandot egy olyan rezsim kezdeményezte, amely kegyetlenül elnyomott mindent és mindenkit, ami vagy aki nem felelt meg politikai céljainak. Ezzel pedig – a nemzeti büszkeség ellenére – nehéz azonosulni.
Egy dologban azonban kétségtelenül kedvező szerepet játszott: ez pedig az argentin rock fejlődése. De mi is a titka ennek a szokatlan jelenségnek? Nem más, mint a tiltás!
A katonai rezsim az élet minden területét ellenőrzése alatt tartotta, s figyelme nem kerülte el a modern zene világát sem. Amint megindultak az argentin csapatok a szigetek felé, a vezetés azt ajánlotta, hogy az ellenség ne kapjon helyet a kulturális életben sem. S ez nem kevesebbet jelentett, mint azt, hogy a rádiókból, tévékből, koncertekről kiűzték az olyan együtteseket és előadókat, mint Queen, Olivia Newton John vagy a Bee Gees – hogy csak a legnagyobbakat említsük az adott korból. Nem maradt más hátra, spanyolul kellett énekelni, saját zenét kellett írni. Miguel Cantilo, az argentin rock legendás alakja könyvében így ír: a tiltás inspirálta a hazai szerzőket. A tiltás sajátos erőt adott a hazai rocknak – elsősorban persze a szövegeknek, hiszen ezek a szövegek nem megbúvik némi filozófia és ez egyben gondolkodásra készteti azokat, akik mindezt hallgatják. Az argentin rock ennél is tovább lépett: mivel nem lehetett akármilyen témáról dalolgatni, a mondanivalójukat a sorok közé rejtették – a közönség pedig megtanulta a megfejtésüket. Mint Rafael Franceschelli ismert zenész és az argentin rock kiváló ismerője mondja, a dalok megteltek metaforákkal és a népszerűségük egyre nőtt.
A katonai rezsim tehetetlen volt: bár a koncerteken több volt a rendőr, mint a közönség, a háborúba menő katonák hősiességéről szóló dalokat mégsem tilthatták be. A közönség viszont értette a kétféle értelmet és ünnepelte a hazai rockot. Vagyis a diktatúra akarata ellenére azt legitimálta, amit betiltott. (foto: Rino Rafanelli zenész)
Olyan előadók és zenekarok váltak híressé, mint Pescado Rabioso, Billy Bond, Almendra (de Luis Alberto Spinetta), León Gieco, Raúl Porchetto, Pappo’s Blues és Sui Generis. Vagyis a katonai rezsimek akaratuk ellenére ösztönözték az argentin rock and rollt és a falklandi háború újabb impulzust adott. Amikor 1983-ban megszületett a demokrácia, egy kiforrott, világszínvonalú argentin rock lépett a széles közönség elé. (BBC)
Három zenész az argentin rock nagyjai közül:
León Gieco
{youtube}-YUmwY1CZx8{/youtube}
Pescado Rabioso
{youtube}8zh0EI3EJQE{/youtube}
Sui Generis
{youtube}ocTRdnLlGBc{/youtube}