A Buenos Aires-i Ipari Minisztérium azt vizsgálta meg, hogy hogyan alakultak a vásárlói szokások az országban. Volt olyan időszak, amikor a külföldi termék, az idegenből behozott árú sokkal nagyobb presztízzsel bírt, mint amit helyben termeltek és persze a minősége is jobb volt. Ezt a folyamatot még a katonai diktatúrák is táplálták azzal, hogy idealizálták a külföldi árukat – olvasható a jelentésben. Ez persze érdekükben állt, hiszen a katonai rendszerek támogatói és pénzelői az Egyesült Államok voltak.
A diktatúrák bukása után ez a támogatás megszünt és a gazdasági összeomlás megmutatta az igazi folyamatokat: az ország gyakorlatilag nem termelt vagy csak külföldi bérmunkát végzett, és nem volt elenendő munkahely sem. A munkanélküli és rosszul fizetett lakosságnak nem volt pénze, nem vásárolt, állt a piac.
Ezzel szemben ma már egyre több helyben gyártott árú található a háztartásokban, kezdve a notebooktól a mosógépig és hűtőszekrényig, sőt még a LED és LCD televiziók piacán is előretört az, ami argentin – mutat rá a jelentés.
Débora Giorgi ipari miniszter a jelenséget elemezve kiemelte: ha újra visszaállna a régi helyzet, megjelennének majd a rendkívül olcsó amerikai vasalók 5 dollárért a kirakatokban, az rossz jel lenne. Akkor már nem lenne munkánk, akkor már az olcsó terméket is csak néznénk, mert még ennyit sem tudnánk kifizetni.
Argentina 2003-ban indította el azt a programot, amely a neoliberális gazdaságpolitika által tönkretett helyi ipar helyreállítását célozta. Ennek keretében létrehozták a Nem Automatikus Licens (Licencias No Automaticas LNA) és az antidömping törvényt, hogy megvédjék a hazai termelők árúit a nevetségesen alacsony áron rájuk ömlesztett, gyakran rossz minőségű termékekkel szemben.
A helyi termelők versenyképesek maradtak, jobb minőséget gyártottak és mivel nem kellett lehúzniuk a redőnyt, megmaradtak a dolgozók munkahelyei, meg tudják venni a drágább hazai termékeket is, amelyek minősége időközben jelentősen javult – tette hozzá a miniszterasszony.
Olyan cégek, többek között, mint a MAbe és a Liliana már terjeszkednek, újabb termelési egységeket hoznak létre: a kis háztartási gépek piacán már külföldi tőke is beszállt a sikeres hazai termelésre. A Newsan cég például 65 millió dolláros beruházást tervez a Tűzföldön inteligens LCD televiziók gyártására (LG, PAnasonic, JVC, Sanyo, Nolex és Philco márkákat gyártanak majd). A termelés jövő augusztusban indul.
Jövőre pedig minden második laptopot, ami az üzletekbe kerül, Argentinában gyártanak. Növekszik a légkondicionáló berendezések gyártása is – mint ahogyan 50 millió pesós beruházát a Carrier Fueguina cég bejelentette.
Elkészül hamarosan az első hazai gyártású Blackberry, valamint az első Kodak digitális kamera. De letelepedett már Argentinában a Motorola, Huawei, Alcatel, Samsung, LG, Nokia és a Hewlett Packard is és a hazai piacra szánt készülékeket itt gyártják. (Americaeconomia)