2001-ben adták át az egyiptomi főváros legnagyobb alagútját, a több mint 2 és fél kilométer hosszú Azhart. Az al Azhar negyedet köti össze a belvárosi Opera térről indulva a Szaleh Szalam úttal, jelentősen lerövidítve a belvárosból vagy mondjuk a Nílus közepén fekvő Zamalekből az utat Heliopoliszba vagy Nasszer városba. Hiperzsúfolt kerületek alatt halad, és rengetegen használják.
A népszerű alagút állapota napról napra romlik. Így látja ezt a közlekedési miniszter, Ibrahim El-Demery is. Azt mondja: megbánták, hogy a kezelését kiadták a kezükből a kairói kormányzóságnak. Annak idején milliárdokat költöttek tűzálló anyagokra, hogy elejét vegyék az olyan katasztrófáknak, mint a svájci Gotthard alagúté volt, pont 2001-ben. Ott 20 ember halt meg, amikor összeütközött és kigyulladt két olajszállító tartálykocsi. Szóval nagyon drága volt a kairói alagút, és a miniszter minden alkalommal elszomorodik, amikor most áthajt rajta. Annyira vacak állapotban van ugyanis – írja az al Ahram.
Az Azhart nem tartják rendszeresen karban. Februárban háromszor is le kellett zárni. Kétszer azért, mert életfontosságú biztonsági alkatrészek mentek tönkre, és lehetetlenné vált a szellőztetés, illetve a megfigyelő kamerák működtetése, egyszer pedig az elektromos berendezéssel volt baj. A lezárások kaotikus közlekedési helyzetet eredményeztek a belvárosban, az alternatív útvonalak, így a Kairót átszelő nagy közlekedési folyosók, mint például az Október órákra beálltak. Hasonló volt a helyzet az alagút másik végén is, és egészen Heliopoliszig gyűrűzött.
Az intézményfenntartó kairói kormányzóságnál ugyanakkor azt mondják: minden rendben van az alagúttal. A kormányzó szerint nincs semmi gond. Pedig a legutóbbi lezárás után lemondott az üzemeltető hatóság elnöke. Azért, mert süket fülekre talált a kérése, hogy sürgősen orvosoljanak több műszaki problémát. Nem várhat tovább, mondta, katasztrófától tart, és attól, hogy az üzemeltetés felelőseként őt okolnák érte. A kormányzó viszont változatlanul állítja: minden rendben, semmi gond nincs a lemondással sem, naponta több ezer alkalmazott mond le a világon.
Egyiptomban az elmúlt 5 évben 30 ezren haltak meg közlekedési balesetekben, és további 150 ezer ember sérült meg. Az ok a legtöbbször az utak, vasútak, hidak karbantartásának a hiánya és a rossz közlekedési infrastruktúra – állapította meg a múlt héten egy kormányzati jelentés. Az al Azhar Egyetem professzora, Ahmed El-Hakim úgy véli: minden hatóság meg akar szabadulni az alagúttól, mert az, szemben mondjuk a metróval, csak viszi a pénzt, és egy fillért sem hoz. Viszont ha senki nem költ rá, és a műszaki problémákat nem oldják meg minél előbb, szerinte is katasztrófa lesz.