Modellnek lenni státusz-szimbólum Iránban, ahol a fejtől bokáig takaró ruhák alatt igenis divatkövetők, sőt divatmániások a nők. Legalábbis akik ezt megengedhetik maguknak. És ahogy a modellszakma egyre többeket vonz, a lányok, akik megpróbálnak bejutni a túlzsúfolt piacra, a pornósztárok stílusa felé veszik az irányt. Na nem kell rosszra gondolni. A fotós szóhasználatában ez azt jelenti, hogy a klasszikus iráni szépségideálnak befellegzett, a művi úton előállított külsőnek van most szezonja a szakmában. A művi út leginkább a plasztikai sebészek kését jelenti ebben az esetben.
Jóllehet egyre nagyobb a kereslet az országban a modellekre, a kifutókon, a magazinokban vagy a tévéreklámokban nem lehet megjelenni fedetlen fejjel, szabadon hagyott karral-lábbal. Sőt. Még a beöltözött lányokat felvonultató divatbemutatókhoz is kérni kell a kultuszminisztérium áldását. Ami nem mindig jön meg.
Így aztán azoknak a nőknek, akik az előírásos ruházat nélkül akarnak modellkedni, olyan alacsonyan kell repülniük, hogy észrevétlenek maradjanak a hatósági “radarok” előtt. Miután Iránban oly kevés a kifutó, a modellszakma többnyire fotózást jelent – magyarázza az egyik modell, Mahia. Aki azt is elmeséli, hogy éppen ezért Teheránban nem kell feltétlenül magasnak lenni ehhez a szakmához. “Gyakrabban választják azokat a nőket, akik átestek már plasztikai műtéten – ajakfeltöltésen vagy orrformáláson.
Iránban végzik a világon a legtöbb orr-szépészeti műtétet. És akik a kamerák előtt dolgoznak, azok szinte kivétel nélkül kés alá feküdtek már. Ilyen nők képeivel vannak tele a teheráni esküvői ruhaszalonok és fotóstúdiók Instagram-oldalai is. Mint például az Aruz Tehran, Teheráni menyasszonyok címűé, amelynek 115 ezer követője van. Az olyan divatházak, mint a Dohe Couture vagy az RK Design is az Instagramon mutatják be az új kollekcióikat. Jóllehet a Facebookot és a Twittert cenzúrázzák Iránban, a hatóságok a jelek szerint szemet húnynak az ilyen, tabudöngető közösségi médiahasználat felett.
Noha nagyra értékeli a saját klasszikus perzsa szépségét, és soha nem feküdne kés alá, Mahia elismeri: a nem tipikusan iráni vonásokkal rendelkező modellek könnyebben találnak munkát. A szakmában egyébként akkora a verseny, hogy sokan ingyen dolgoznak a pályájuk kezdetén. Ha sikerül befutniuk, akkor 10 millió riált, 80 ezer forintot is kaphatnak egy tévéreklámért és 4 milliót egynapi fotózásért. Azoknak, akiket ügynökség képvisel, simább az útjuk. De ügynökség kevés van, a legtöbb modellt fotósok menedzselik. Ők állítják össze a portfóliójukat, és mutatják azt be a szalonoknak, amelyek többnyire a tulajdonosok házában működnek. Leginkább Észak-Teherán Fereste negyedében, az ottani “Manhattan”-ben.
Egyébként nem csak a női, a férfi modellek is többnyire underground stúdiókkal dolgoznak Iránban. Viszont nekik sokkal könnyebb a dolguk. Még óriásplakátokon is szerepelnek, ami a nők esetében egyszerűen elképzelhetetlen. “Most” – mondja Mahia. “Roháni elnök nyitási politikájával talán egy nap ez is lehetséges lesz”. Ráadásul a férfi modellek nemzetközi karriert is befuthatnak. Az egyik iráni topmodell Madonna-klippben is szerepelt, egy másik állandó résztvevője a dubaji divatshow-knak, és van olyan is, akit 1988-ban a Guess farmer arcának választottak. Nők esetében mindez még beöltözve is elképzelhetetlen.
A modellek nagy része ezért csak az észak-teheráni elitnegyedek divatérzékeny közönségének rendezett magánbemutatókon lép kifutóra, vagy a nekik készülő képeken tűnik fel. Mások a hidzsábos, vagyis kendős-kabátos bemutatókat, fotókat és reklámokat választják: ezeken többen láthatják őket.