10 éves a facebook a Közel-Keleten

Miközben az angolszász országokban a Facebook haláláról cikkeznek a kutatók, a Közel-Keleten, ahol éppen ma 10 éve van jelen a fb, a következő öt évben a mostaninál kétszer több felhasználót prognosztizálnak. Persze, más a szerepe, mint Európában vagy Amerikában. Az arab tavasznak is főszereplője volt. Legalábbis ami a mozgósítást illeti. 

A facebook akkor lett egyeduralkodó a Közel-Keleten, amikor készülődött az arab tavasz. Ez volt a legnagyobb fóruma azoknak a jogsértéseknek és visszaéléseknek, amiket a hatalom elkövetett. És amiket aztán megtoroltak a felkelők, Tunéziától Egyiptomig, és még azon is túl.

Nyugaton azt mondják: haldoklik a facebook. A fiatalok tömegesen menekülnek róla, átpártolnak a Twittere, az Instagramra, a Snapchat-re és a WhatsApp-ra. A feklületet meghagyják a szüleiknek és a nagyszüleiknek. Közben meg a kutatók a Közel-Keleten pontosan az ellenkező trenddel számolnak: azt írják, hogy szerintük öt éven belül megduplázódik a facebook-használók száma a térségben. Ami most egyébként 56 milliós, ha Észak-Afrikát is hozzászámoljuk.

A Közel-Keleten tehát nem haldoklik: iInkább köszöni, de nagyon is jól érzi magát a facebook. Az első nagy fellendülési hulláma az arab tavasz volt, de lesz második, harmadik, sőt negyedik is – mondja Szoud el Kasszemi, az Emirátusokban élő író és befolyásos közösségi médiaszemélyiség. A Facebook mindenütt ott van, és Irakban, Szíriában, Algériában és Jemenben most indul igazán virágzásnak. Nem is beszélve Iránról, ha tényleg hozzáférhet majd mindenki egyszer, insallah.

A közhiedelemmel ellentétben a facebook nem az arab tavasz kirobbantója volt. Inkább csak az eszköze – mondja Harris Breslow, a sardzsai Amerikai Egyetem tanára. Pedig ez egy népszerű tévhit. De ha megnézzük, hányan férhettek hozzá a Közel-Keleten akkoriban ehhez a közösségi médiához, akkor világos, hogy nem így volt. Ráadásul kétélű kardról beszélünk. Egyrészt az aktivisták használták és használják a kapcsolattartásra, másrészt viszont a kormányok is adatokat gyűjtenek a segítségével az aktivistákról.

Az elemzők egyetértenek abban, hogy a közösségi média virtuális csatamező a forradalmárok és a kormányerők között. Macska-egér játék színtere. A London School of Economics egyik professzora, Joe Khalil szerint a facebook azt jelentette az egyes arab embereknek, mint a műholdas televízió az arab közösségnek. Az utóbbi az egész arabságnak szólt, ugyanarról értesült mindenki a térségben, míg az előbbi lehetővé tette, hogy határok nélkül érezzék a térség lakói, hogy az álmaik és céljaik még sok millió arab álmai és céljai.

Miközben az arabok elfújják a tíz születésnapi gyertyát a saját facebook-tortájukon, holnap megnézzük, hogy melyek voltak a közösségi oldal legmeghatározóbb pillanatai a térségben. Az egyiptomi forradalom ikonjaitól a tunéziai spammereken keresztül a palesztin hackerig.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez