A Káma Szútra előtt 1500 évvel mindennapos volt már az erotika aprólékos, részletes bemutatása az ókori Mezopotámiában. Mégpedig agyagtáblákon: ami nagyjából annak felel meg, mintha most mondjuk falmatricákat vásárolnánk. Populáris, mindenki számára elérhető, könnyen szálítható művészet volt. Olcsó alapanyagból, tömegesen előáálítva.
Az Izraeli Múzeumban sok ilyen agyagtáblát őriznek, de közülük kettő igazán figyelemre méltó – állapítja meg a Times of Israel. Ezek meglepő aprólékossággal mutatják be párok szexuális játékait. Az elsőn a férfi hátulról teszi magáévá a nőt. Nem történik más a másikon sem, csakhogy ott a nő szívószállal sört szürcsöl aktus közben, a férfi pedig boros kelyhet emel a szájához. Julia Assante keletkutató azt mondja: ez egyfajta vizuális szójáték, amely az orális szexet hivatott a néző eszébe hozni.
A többé-kevésbé a mai Irak, vagyis az ókori Mezopotámia területéről származó agyagtáblákon azonban más pózokat is megörökítettek. Hogy mi volt ezeknek a kicsi, többnyire tenyérben elférő, erotikus jeleneteket ábrázoló tárgyaknak a funkciója, azt pontosan nem tudják a kutatók. Mindenesetre ilyeneket templomokban éppen úgy találtak, mint sírokban vagy lakóházakban.
A nemiség fontos eleme volt a sumér és babiloni művészetnek és irodalomnak, különösen az i.e. harmadik évezred végén és a második évezred elején – magyarázza az Izraeli Múzeum kurátora, Laura A. Peri. Az ókori Mezopotámiában használt pecséthengereken gyakran voltak erotikus jelenetek, de a királyén vagy a magas rangú hivatalnokoként szinte soha.
A sokezer évvel ezelőtti, keleti erotika egyik legismertebb példája a híres óbabiloni Gilgames-eposz egyik része. Ebben maga Gilgames és Sziduri, az isteni kocsmárosnő beszélget a testi örömökről. Az utóbbi azt mondja: ki kell használni az életet, meg kell élni az élvezeteket. Biztatja az istent, engedje, hogy a felesége gyönyörködjön az ölében, ami persze azt jelentette, hogy szerelmeskedjen vele. A költeményben egyébként még egy sor utalás van az erotikára, például nem állít kevesebbet az eposz, mint hogy a szexualitás az a hatalmas erő, ami megkülönbözteti az embert az állattól – Enkidut, a vadembert például egy templomi prostituált civilizálja benne.