A kicsomagolt Betlehem. Ez a 8 méter magas installáció, és a hozzá kötődő egyhetes fesztivál neve a Piccadillyn. Az ötlet Justin Butchertől származik, aki úgy véli: sokakban Nyugaton még mindig az a szentimentális viktoriánus kép él a városról, amelyet a karácsonyi lapok sugallnak. Ha ebből kicsomagoljuk, akkor hogyan néz ki Betlehem? Hát így – mutatja a 8 méteres betonfalat az al Arabiya tudósítójának a brit színműíró. Aki tavaly járt egy kulturális küldöttséggel Betlehemben és Ciszjordániában. Azt mondja, igazán inspiráló út volt. Sok fájdalmat és igazságtalanságot láttak, de végül úgy jöttek el, hogy több volt bennük a remény és az ösztönzés.
Az inspiráció aztán végül ebben a projektben, a Szent Jakab templomot ölelő betonfalban öltött testet. A londoniakat arra kérték, firkálják tele a felületét azzal, ami az eszükbe jut. Butcher szerint nagyon aktívak voltak a látogatók, többnyire a reményről és a békéről szólnak a graffitik. Ezt a falat le kell bontani – írta valaki, míg más úgy vélte: a fal életeket ment meg.
A nyugati parti válaszfalként ismert építmény Ciszjordániát veszi körül. Izrael azért fogott az építésébe 11 évvel ezelőtt, hogy megvédje a polgárait a palesztin politikai erőszaktól. Korábban civilek tucatjai haltak meg öngyilkos merényletekben. 790 kilométeresre tervezték, de végül 405 kilométer készült el. Az építmény közösségeket választ el egymástól és a területeiktől, rombolóan hat a palesztin gazdaságra és a palesztin közösségre – mondja Butcher.
Az ideiglenesen álló fal ott, London központjában az összes olyan falat jelképezi szerte a világon, amelyek embereket választanak el egymástól, korlátozzák a szabad mozgást, és uralják a mögöttük élő emberek képzeletét. Erről már a Szent Jakab plébánosa, Lucy Winkett beszél. A projekthez kapcsolódó fesztivál, amelyet a Betlehemi Szent Föld alapítvány szervezett, a megosztottság hátrányait igyekszik tudatosítani a látogatóiban a zene, a művészet, a film és a komédia eszközeivel – mondják a rendezők.