Törvényhozók harca a ravaszdi piamarketingesekkel

Oroszországban a hatalom (beleértve a törvényalkotókat) időről-időre megpróbálja a jog eszközeivel visszaszorítani a népbetegségnek számító alkoholizmust és a súlyos népegészségügyi gondokat okozó dohányzást. Mérsékelt sikerrel, bár a dohányzás elleni küzdelemben már hozott eredményeket az árusítási szabályok szigorítása, a nemdohányzó helyek körének bővítése. Most itt az újabb kísérlet.

Az alsóháznak október végén benyújtott javaslat a dohány-és alkoholtermékek árusítását korlátozná. Megtiltaná, hogy az 50 négyzetméternél nagyobb üzletekben a kasszáknál is lehessen cigarettát, illetve italt vásárolni. A tervezet indoklása szerint a marketingesek azzal próbálják vásárlásra ösztönözni a fogyasztókat, hogy nem a boltok valamelyik eldugott zugában helyezik el ezeket a termékeket, hanem a kasszánál, ahol nem lehet kikerülni a találkozást.

Ráadásul akaratlanul maga a pénztáros is hozzájárul az ital-és dohányáruk népszerűsítéséhez azzal, hogy esetleg felvilágosítást ad a vásárlóknak, akik között fiatalkorúak is lehetnek. Ők pedig különösen veszélyeztetettek. Vagyis ha az ember kenyeret, tejet, háztartási cikkeket vásárol egy nagyobb üzletben, akkor biztosítani kell számára, hogy a kasszánál ne fusson bele cigaretta-és alkoholtermékbe. Arra külön kasszát kell kiépíteni. A megvitatásra váró törvény hatását nehéz megbecsülni, a statisztikákon azonban van mit javítani. Az orosz férfiak negyede nem éri meg az 55. életévét, az ENSZ becslése szerint a ma 143 milliós orosz lakosság 2050-re 125 milliós lesz. A katasztrofális csökkenés okának neve is van: vodka. (Fotó:Getty Images)

(Visited 2 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez