A két világháború között nemcsak a gazdasági válság miatt szenvedtek a feketék az Egyesült Államokban. Sokan próbáltak szabadulni az állandó faji megkülönböztetéstől, néhányuk egészen messzire, egészen a Szovjetunióig ment. Annak ellenére, hogy a különböző kisebbségeknek eredetileg ígért szabadságot ekkor már kezdték megnyirbálni, a Szovjetunió nagyon is szívesen fogadta az USA „másodosztályú” polgárait.
A legtöbb amerikai fekete nem akart emigrálni a Szovjetunióba, csupán politikai továbbképzésre, vagy ipari, vagy művészeti projektek miatt érkezett – írja Joy Gleason Carew a Feketék, vörösök és oroszok: vendégek a szovjet ígéretet keresve című könyvében. Wayland Rudd (1900-1952) azonban végleg a Szovjetunióba költözött 1931-ben, miután színészi pályafutását ellehetetlenítették a faji törvények. Az akkor 31 éves művész végül Moszkvában szerzett diplomát és a Sztanyiszlavszkij Opera és Dráma Színházban kapott munkát.
Bár sokan követték példáját, Rudd vált a Szovjetunió első számú fekete polgárává. Vele példálózott ugyanis a propagandagépezet, hirdetve a szovjet faji egyenlőséget és kritizálva az úgynevezett szabad Nyugat igazságtalanságait az etnikai kisebbségekkel szemben.
Jelena Demikovszkij: Fekete oroszok – a vörös tapasztalat (Előzetes)
{youtube}jKL2_NPLJDE{/youtube}
Többek között Rudd unokájával is beszélget a témáról Jelena Demikovszkij a Fekete oroszok – a vörös tapasztalat című dokumentumfilmjében. Az orosz származású, jelenleg az USA-ban élő nőt az 1990-es évek elején kezdte foglalkoztatni egyik gyerekkori élménye.
Részlet a Cirkusz című szovjet filmből:
{youtube}FYUqQRkdMG8{/youtube}
Sokakkal együtt ő is az 1936-os Cirkusz című filmen nőtt fel. A történet szerint a Szovjetunióban fellépő fiatal amerikai cirkuszcsillag mindenki elől dugdossa fekete kisfiát, aki végül mindenki kedvence lesz. „A film kulcsüzenete, hogy a Szovjetunióban senkit nem érdekel faj” – magyarázta Jelena Demikovszkij a Russia Beyond The Headlines hírportál cikkében. Egyébként a kisfiút játszó James Patterson apukája az Egyesült Államokból emigrált fekete volt és egy orosz nőtt vett feleségül.
A dokumentumfilm készítése közben kiderült, gyakorlatilag teljesen feltáratlan még a téma, sem az amerikaiak, sem az oroszok szinte nem tudnak róla semmit. Egyelőre arról sincs megbízható adat, hány fekete is hagyta el az USA-t a Szovjetunióért.