Minden szervezetnek mindent el kell követnie annak érdekében, hogy ne ismétlődhessen meg a Malaysia Airlines 17-es számú járatáéhoz hasonló tragédia – közölte Tony Tyler keddi közleményében. Szerinte a légi ipar a nemzetközi Polgári Repülési Szervezeten (ICAO) keresztül minden támogatást megad ehhez a kormányoknak.
Az IATA elnöke szerint a 17-es járat tragédiája szörnyű tragédia, de a repülés továbbra is biztonságos, és próbálják még biztonságosabbá tenni. A legfontosabb tennivalók között említette a holttestek visszajuttatását a hozzátartozóiknak, és a független, korlátozások nélküli vizsgálat azonnali megkezdését. Konkrétumok említése nélkül jelezte, hogy a hét végén történtek olyan események, amelyek ezeket a folyamatokat lassították le, és e lépések az emberi tisztességet sértik.
Múlt csütörtökön a Malaysia Airlines Boeing 777-200-asa Donyecktől keletre az ukrán-orosz határ közelében 33 ezer láb, azaz 10 ezer méter magasságban repült Amszterdamból Kuala Lumpurba, majd lezuhant, feltételezések szerint rakétatalálat érte. A gép 283 utasa és 15 fős személyzete életét vesztette. Az ukrán hatóságok a tragédiát követően a dnyipropetrovszki repülésinformációs régiót lezárták, de több légitársaság Ukrajna teljes légterét elkerüli.
Pár nappal korábban az ukrán hatóságok az MH17-es által használt útvonalon korlátozást vezettek be, 32 ezer láb alatt megtiltották annak használatát, de a Malaysia Boeing gépe ezer lábbal e magasság fölött repült.
A tragédia után Feledi György szakértő, utasszállító-pilóta szintén arról beszélt, hogy újra kell gondolni a légtérbesorolási eljárást. Hozzátette, hiányolja azon légtérzár alkalmazását, amelyet földi konfliktus esetén használnak, és teljes légtérzárral jár a polgári légi közlekedésben. Szerinte egy légitársaságnak zsebbe vágó, ha valahova nem repülhet, vagy nem használhatja a leggazdaságosabb útvonalat, de a biztonság az elsődleges.
A légitársaságokat tömörítő IATA kereskedelmi szervezet, az ICAO pedig az ENSZ repüléssel foglalkozó szakosított intézménye.