Az orosz balett olyan, mint az amerikai foci

Ha balettről, műkorcsolyáról, szinkronúszásról beszélünk, Oroszország megkerülhetetlen, hihetetlen műveket, művészeket adott a világnak. Vajon mi lehet a titok? Ebben a cikkben nem keressük erre a kérdésre a választ, csupán a péntek esti moszkvai balett előadással kapcsolatos benyomásainknak adunk hangot.

Egyesek szerint egy művészeti alkotás akkor nagyszerű, ha nem kell magyarázni. Lélekig hat. Persze az euforikus élmény után jöhetnek a mit gondolt a költő, a transzcendencia kifejeződése és a többi elemzés, művészettörténeti boncolás. Hiábavaló azonban a második szakasz, ha az első találkozáskor a befogadó lelke érintetlen marad.

A hatást azonban erősen befolyásolhatja, ha olyan valakivel nézzük az előadást, aki történetesen 10 évig balettozott Moszkvában. Nehéz megérteni az oroszok balett iránti rajongását, mert bár szép, kegyetlenül nehéz. Orosz barátnőm elmesélte, nagyon korán, öt évesen kezdik a táncot. Később nem is lehet, mert már nem olyanok az izmok. Állítólag csak meg kell figyelni, szinte minden táncos fizikuma egyforma. Nem lehet akárki balett táncos. Ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy a véresre piruettezett lábak igazi munkához, társulathoz, hírnévhez vezetnek. Ennek ellenére a kis szibériai falutól Moszkváig nagyon sokan balettoznak. Barátnőm szerint a balett az oroszoknak olyan, mint az amerikaiaknak a foci.

A balett egy különös műfaj, sokan nem szeretik, unalmasnak tartják. Mások viszont élnek-halnak érte. Péntek este a Moszkvai Állami Akadémiai Klasszikus Balett Színház lépett fel a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A Tűzmadár és a Tavaszi áldozat című Igor Sztravinszkij egyfelvonásosokat táncolták.

Tűzmadár (Kép: www.szabadter.hu)

Az első a klasszikus európai, illetve orosz népmesei elemeket és népzenei motívumokat használva a jó és a rossz harcát mutatja be. A sok-sok táncos, a színes jelmezek és a zene végig a régi, finoman megrajzolt orosz rajzfilmeket juttatták eszembe. Így nézve minden egyértelmű és izgalmas volt, mint a gyerekkori meseolvasásokkor.

moszkvaibalett3

Tavaszi áldozat (Kép: www.szabadter.hu)

A másodikat a modern balett megszületésének tartják, amely első, 1913-as bemutatójakor botrányba fulladt. Pedig az ősi Oroszország pogány szertartásain alapuló látomás egy nagyon mozgalmas, látványos darab. Eszembe jutott közben a magyar néptánc, az István, a király, a spirituálék, a többistenhit, a tisztaság.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez