Az Északi-sark tartalékait nehéz túlbecsülni a szakértők szerint. Ugyanakkor nem szabad alábecsülni az Északi-sark ásványi erőforrásainak kitermelési kockázatait sem. Figyelembe kell venni az olaj termelési költségeit is a régióban. Amíg a “sima” olaj termelési költsége Szaúd-Arábiában kevesebb, mint 4 dollár hordónként, addig a sarkvidéki talapzaton 30 dollár. Ezért kerül sokba a projekt finanszírozása. Ennek ellenére nem igényel különösebb erőfeszítést ezen összeg befektetése, főleg ha egy olyan cégről beszélünk, mint a Rosznyeft – Oleg Matvejcsev közgazdász szerint.
“A Rosznyeft a világ egyik legnagyobb vállalata, amely rendelkezik az összes lehetséges záloggal, tőkével és garanciával. Számára nem okoz problémát hitelforrást keresni. A bankok versenyeznek egymással, úgy mint az arab, kínai és indiai bankok, amelyek szívesen nyújtanak hitelt. Szerintem azok fognak sorba állni, akik a sarkvidéki projektet szándékozzák finanszírozni.”
A Rosznyeftnek átfogó tervei vannak a sarkvidéki projektekkel kapcsolatban, amelyeket az amerikai ExxonMobil céggel szándékozik megvalósítani. Elsősorban a Kara-tengeren lévő olajmezőkről van szó. A kedvezőtlen körülmények – alacsony éves átlaghőmérséklet, sarki éjszaka, tengeri jég – ellenére ezek a projektek megvalósításra kerülnek. A sarkvidék számára különleges formájú platformokat hoznak létre – számolt be Alekszander Danyilov, az Északi-sark és az Antarktisz orosz kutatóintézetének igazgatóhelyettese: “a sarkvidéki talapzat tartalékait a szakértők egyelőre nem tudják pontosan megbecsülni bizonyítás hiányában. Az előzetes adatok viszont azt mutatják, hogy az Északi-sark bekebelezése igen jövedelmező lehet.
Az Északi-sarkot még nem fedezték fel teljesen, de az, amit már tudunk, azt engedi feltételezni, hogy komoly olajtartalékokat rejt az északi-sarki talapzat. A már elhunyt, kiváló orosz geológus, Igor Gramberg azt állította, hogy a Jeges-tenger egy szilárd olaj- és gázmező. Az újabb adatok megerősítik a véleményét.”
A sarkvidéki szénhidrogének piaca már meghatározott. A legígéretesebb Ázsia és Európa. A tranzit vonala is meghatározott: az orosz északi-tengeri útvonal, amely jelentősen csökkenti a szállítás idejét és költségeit.