Női lábak miért állnak égnek a mezőn?

Nyolc jelentős kortárs kazah művészt, szakértőt interjúvoltak meg országuk kultúrájáról, fiatal tehetségekről és úgy általában a művészet helyzetéről Kazahsztánban.

A The New Contemporary nevű internetes oldal tett fel kérdéseket az alkotóknak. A megkérdezettek közt volt Dina Baitassova, az IADA International Art Development Association társaság alapítója, Galina Koretskaja, Almati polgármesteri hivatala kultúrával foglalkozó osztályának vezetője, Galim Madanov, Zauresh Terekbaj, valamint Almagul Menlibajaeva, Gaisha Madanova művészek, Igor Szludszkij az Eurasian Cultural Alliance közhasznú egyesület vezetője és az ArtBatFest filmfesztivál szervezője, illetve Malik Zenger fiatal filmrendező.

Erbossyn Meldibekov: A kommunizmus csúcsa

Madanov és Terekbay szerint nagyon bonyolult a művészet kazahsztáni helyzete. Az 1990-es évek elején el kezdett virágozni a kulturális élet, mely az ezredfordulóra szinte megállt. A művészek egy nagyon aktív évtizednek mondták a rendszerváltást követő éveket, mind a nemzeti, mind pedig a nemzetközi színtéren. A lassulást véleményük szerint a szükséges intézményrendszer hiánya okozta, mert nem volt egy országosan kidolgozott stratégia, támogatási rendszer stb. Pedig a külföld nagyon értékeli és igényli a sajátos etnikai töltetű helyi alkotásokat.

kazah4

Rustam Khalfin: Nulladik szint

Erbossin Meldibekov, Nurbossin Oris, Rashid Nurekeev, és Ainabek Ospanov munkássága a poszt-szovjet évek és az új piacgazdaság sajátos összefonódáságát állítják művészetük központjába.

kazah3

Gulnur Mukazhanova: „Mankurt1″

Időközben megjelent egy új, fiatal generáció is, akik nem szoríthatók be egy-egy stílus keretei közé és még a saját művészetük határait keresik. Számuk tovább nőhet, mivel sokan külföldi egyetemeken tanulnak.

Melyek a legfőbb helyszínek?

Almatiban pezsgő kulturális életet találhat az érdeklődő a megkérdezett művészek szerint Számos kiállítás, központ és fesztivál várja az embereket. L.E.S – azaz “local experimental space” egy fontos központ, fesztiválok közül pedig az ArtBat a legfontosabb. utóbbit minden nyáron megrendezik és egyre nagyobb az oda látogatók száma. Ezen kívül a nálunk is ismert Goethe Intézet is rendkívül aktív munkát folytat. Sludsky a Beliy Royal, Tengry Umai Gallery, és Modern Art Center “Kulanshi” galériákat emeli ki.

 Mi hiányzik még?

Baitassova szerint nincs kellő infrastruktúra, szabad helyszín és ez a független kezdeményezéseket öli meg. Koretskaya szerint az állami intézményrendszert kell fejleszteni.Madanov és Zauresh ezek mellet az oktatást, a jobb reklámozást, nemzetközi szinten való képviselet fontosságát hangsúlyozza. Menlibayaeva pedig egy kortárs múzeumot látna a legszívesebben és egyszerű programokat, eszközöket, amivel el lehet juttatni a kortárs művészetet a társadalom minden részének.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez