Nálunk tárgyal az EU-Oroszország interparlamentáris energiaügyi munkacsoport

Az EU-Oroszország interparlamentáris energiaügyi munkacsoport rendes ülésén, amelyre Budapesten kerül sor, az ukrán válságot nem vitatják meg. De így, vagy úgy, mégis tükrözést nyer a napirenden. Erről nyilatkozott az Oroszország Hangjának Iván Gracsov az Állami Duma Energiaügyi Bizottságának elnöke.

“Először is, természetesen, megbeszéljük a Magyarországgal kötött nukleáris projektet, amelynek alapján az orosz fél két új egységet épít a Paksi Atomerőműnél. Nagyon jellemző az a tény, hogy Magyarország az Oroszországgal való együttműködés mellett döntött, annak ellenére, hogy az európai struktúrák állhatatosan nem ajánlották ezt. Ezzel bizonyította saját pragmatizmusát, azt, hogy nem akar Brüsszel kedvében járni, hogy saját nemzeti érdekeivel törődik. A második téma: a Harmadik Energiacsomaghoz tartozó Déli Áramlat projekt.”

De az Európai Parlament határozatot fogadott el, amelyben egyértelműen kijelentette: ne építsük a Déli Áramlatot, mert az csak növeli függésünket az orosz gázellátástól.

“Valójában egyelőre az EU-ban nincs egyértelmű döntés erről a kérdésről. Az, amiről az Európai Parlament döntött, nem több, mint egy ajánlás, amellyel mi határozottan nem értünk egyet. Budapesten meg akarjuk vitatni az energetikai szabályozás összehangolását. Az orosz, az európai, és a nemzeti törvények összhangba hozását.”

Nem lesz könnyű, a mai európaiak nem nagyon hajlanak, hogy figyelembe vegyék Oroszország érveit…

“De nekünk megvan egy nagyon súlyos érvünk. Amikor létrehoztuk a parlamentközi csoportot, megállapodtunk, hogy nem fogjuk politizálni munkáját. Döntéshozatalnál csak az energetikai együttműködésben részt vevő
országok előnyeiből indulunk ki. Ebben az esetben a Déli Áramlatról van szó.”

Megjegyezzük, hogy a Déli Áramlat a Gazprom infrastrukturális projektje, melynek kapacitása 63 milliárd köbméter. Célja a gázszállítás diverzifikálása, hogy az energiahordozót Európába Ukrajnát megkerülve, a Fekete-tengeren keresztül szállíthassuk. A munkálatok befejezését 2015-re tervezzük. A költségeket 16 milliárd euróra becsülik.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez