Az afrikai vállalati fúziók és felvásárlások iránti igény is, illetve a magvalósuló tranzakciók száma is intenzíven növekszik. A beruházási aktivitást, a vállalkozások növekedését is jelentő üzleti, pénzügyi tevékenység legfőbb terepe jelenleg Nigéria, Kenya, Angola, Tanzánia, Mozambik, és Elefántcsontpart. A Kelet-afrikai Kockázati és Magántőke Egyesület ügyvezető igazgatója, Nonnie Wanjihia pedig azzal magyarázza az élénkülést, hogy számos nemzetközi vállalat számára az afrikai piaci megjelenés, terjeszkedés így gyorsítható fel. A legújabb példák egyike a francia Danone céghez kötődik, Kelet-Afrika legnagyobb tejipari gyártó vállalatában a gyors növekedés szándékával szerzett 40 százalékos részesedést. Hasonló lépést tett egy másik tekintélyes világcég, a L’Oréal is, mely Kenyában vásárolta fel az ottani szakcég nagy részét. Szempont volt mindkét esetben a növekvő afrikai fogyasztói bázis elérése. Nem kockázatmentes művelet azonban az akvizíció az afrikai piacon. A dél-afrikai Tiger márkák 82 millió dolláros veszteséget okoztak, illetve a Nigéria Dangote Liszt sem járt sikerrel felvásárlóként. Az utóbbi vállalkozás kudarca kapcsán magyarázta Graham Stokoe, az Ernst & Young afrikai magántőke piaccal foglalkozó szakértője, hogy az igen eltérő feltételek, üzleti környezet az egyes országok között lehetetlenné teszik, hogy bővítsék tevékenységüket. Nincs általánosan ajánlható recept, a fúziókhoz, felvásárlásokhoz személyre szabott stratégiát lehet csak alkalmazni, és rendszerint lépésről-lépésre lehet csak előre haladni.
Felvásárolni lehet, fejest ugrani tilos
Az akvizíciók száma Afrika fogyasztói rétegének növekedése miatt gyorsan növekszik, mint ahogy a tranzakciókkal járó bukfencek esélye is. A Danone-nak, a L’Oréalnak bejött, a Tigernek és a Dangote-nak a pénze bánta…
(Visited 1 times, 1 visits today)