Mérje fel a piacot, mielőtt belevág!
Térképezd fel és ismerd meg versenytársaidat, szállítóidat és fogyasztóidat, valamint az üzleti környezetet. Így hangzik az első tanács, amelyet a Nigériában megtelepedett ingatlanfejlesztési cég, a UPDC vezetője is megerősített. Ő például arra a gyakori hibára hívta fel a figyelmet, némileg sarkítva, hogy az európai cégvezetők gyakran a CNN-ből szerzett információkra támaszkodva, irodai elemzők tanácsaira hallgatva próbálnak meg Afrikában üzletelni. Így máris versenyhátrányba kerülnek azokkal a dél-afrikai vállaltokkal szemben, amelyek képviselői fölülnek a gépre, és időt, energiát áldoznak arra, hogy a helyszínen, a terepen mérjék fel a valós viszonyokat.
Tervezzen az afrikai piacra szánt termékeket!
Ne az olcsóság legyen az elsőrendű szempont,a gagyit Afrikában sem lehet eladni. A Samsung kimondottan az afrikai körülményeknek megfelelő termékekkel tudott sikert elérni. Jó példa erre az a mobiltelefon, amely megduplázott sim-kapacitással rendelkezik, így az ügyfél könnyen tud váltani, ha a jelerősség nem megfelelő.
Építsen ki saját logisztikai kapacitást!
A logisztika és a szállítás hiányosságai sok befektetőnek jelentenek kihívást. Főként azok a cégek szembesülnek ezzel a problémával, amelyek saját áruikat akarják teríteni valamelyik afrikai országban. Egy brit vállalat, a PT Cussons annak köszönheti afrikai sikereit, hogy kiépítette saját üzem és raktárbázisait.
Ügyeljen a fizetési stratégiára!
Sok fogyasztónak nincs bankszámlája, így nem tud átutalással fizetni. A Nigériában internetes kereskedelemmel foglalkozó Jumia nevű cég ezt úgy oldotta meg, hogy lehetővé tette a készpénzes fizetést az áru kiszállításakor. (Nekünk, magyaroknak ez nem hangzik idegenül, de Nyugat-Európában már idejétmúlt módszernek számít.)
Körültekintően alakítsa árait!
Afrikában rendkívül eltérőek a jövedelmi viszonyok. Burundiban egy átlagpolgár 175 dollárt tud elkölteni a Seyychelle-szigeteken viszont 9 ezret. Aki ezt nem veszi figyelembe az indulásnál, súlyos árat fizet a folytatásban.
Oktassa a fogyasztóit!
Az Unilever azért tudott sikereket elérni Lifebuoy márkájú termékével, mert a terjesztéssel egy időben kampányt indított a kézmosás népszerűsítésére.
Keressen helyi partnereket!
Kicsik és nagyok egyaránt ezt a pontot tartják a legfontosabbnak, nemcsak a helyismeret és kapcsolatrendszer miatt, hanem azért is, mert partnerek nélkül elképzelhetetlen a terjeszkedés.
Lehet, hogy az a hét pont sok üzletembert mosolygásra késztet, hiszen evidensnek tűnő tanácsokról van szó. De ami nekünk magától értetődőnek tűnik, mint például a rendszeres kézmosás, az vízhiányos, fertőzésveszélyes helyeken akár életmentő tanács is lehet. Afrika a saját szabályai szerint működik, és aki ezeket a szabályokat nem tartja be, pórul járhat. Az amerikai és az európai üzleti modellek ugyanis nem adaptálhatóak egy az egyben az afrikai piacokon, amelyek változatosak és régiónként is komoly eltéréseket mutatnak. De ez már a nyolcadik tanács.