A Szovjetunió sosem volt autócsodái

A “keleti kocsikról” szólva általában a lepukkant Zaporozsecek, kockaldák, ezeröcsik jutnak az eszünkbe. Nem valami díszes társaság. Pedig voltak – vagy inkább lettek volna – a Szovjetunióban is formabontó, különleges, a korukat megelőző kocsik. Csak éppen általában egynél több nem épült belőlük.

 

Moszkvics G2 – 1958-ban épült, kettő is készült belőle. Szovjet sebességi rekordot állított fel. 1960-ban már szét is bontották, kellett az alkatrész. 

                       2

A Laurát két leningrádi fiatalember készítette sajátkezűleg, otthon, egy kis műhelyben 1982-ben. Gorbacsovnak is nagyon tetszett, kiállításra is vitték, mégse lett belőle semmi. 

                         4

A modern egyterűek minden jó tualjdonsága benne volt a NAMI Ohtában. Hétüléses kivitelben készült, de a második és a harmadik üléssort el lehetett forgatni, le lehetett hajtani, vagy egy ülést közülük asztallá alakítani – hogy minden megoldásnak legyen helye. 1986-ben ezzel jóval megelőzte korát. Egy prototípus készült belőle, amikor balesetezett, már nem javították meg. 

           5

1988-ban az Isztra lett volna a béketábor válasza a Vissza a jövőbe DeLoreanjére. A Lenini Komszomolról elnevezett autógyár készítette a prototípust (amelyik a Moszkvicsokat is gyártotta), de csak ez az egy készült el belőle. (Igaz a DeLorean is becsődölt.) 

                 6

Ferdinand Porschéval nagyjából egy időben kezdett kísérletezni Alekszej Nyikityin is az aerodinamikailag megfelelő karosszériával. El is készült 1934-ben a GAZ-Aero – jobb híján részint fából. Egy készült belőle, mára elveszett. A Porschéból meg az lett, ami. 

               9

Háromüléses, de hat méter hosszú, igazi formabontó országúti cirkáló, amivel igencsak lehetett volna menőzni még Amerikában is. Pedig ezt 1951-ben a ZISZ (a Sztálinról elnevezett autógyár) készítette. 55-ig még versenyekre jártak vele – aztán valahol szétrohadt. 

                   12

Szintén 1951-ben klészült ez a GAZ Torpedo. Látszik rajta, hogy repülőmérnökök készítették, hogy sebességi rekordokat döntsön meg. Máig működőképes, múzeumi darab. 

              10

Igazi népautónak épült (volna) a Belka (Mókus) a negyvenes évek végén. Ugyanaz a trend hozta létre mint a legendás FIAT 500-at, vagy a Citroen kacsáját. Míg azok igazi legendák lettek, a Mókusból csak egyetlen példány épült. A magasrangú elvtársaknak nem tetszett. 

                       11

Az ötvenes évek végén a Szovjetunió Minisztertanácsa utasítást adott egy új gépjármű kifejlesztésére, hogy a szovjet dolgozók kényelmes, új taxikon utazhassanak. A koncepciót az illetékes össz-szövetségi kutatóintézet el is készítette. Korát jóval megelőző egyterű lett volna, olyan, amilyen ma is járja pl. London utcáit. A Minisztertanács viszont végül mégsem rendelte meg. 

u0xecd7fmshyivrm2iac

Aki felismerni vél ebben a dinamikus sportkocsiban valamit, nem téved – ez egy Pobeda Sport. Lelkes repülőmérnökök alakították át az ötvenes években az szinte egyetlen elérhető járművet sportautóvá. Egyfajta optikai tuning volt ez a korban – kétségtelen látványos eredménnyel. 

 

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez