Mégsem a Wright testvérek repültek először motoros repülőgépen?

Mégsem az amerikai Wright testvérek emelkedtek először motoros repülőgéppel a levegőbe, hanem egy német származású amerikai, Gustav Weisskopf. Bizonyíték is van: egy kép a képben.

Új bizonyíték szól amellett, hogy nem az amerikai Wright testvérek emelkedtek először motoros repülőgéppel a levegőbe, hanem egy német származású amerikai, Gustav Weisskopf – állítja egy történész.

John Brown ausztrál repüléstörténeti szakértő a hétvégén Weisskopf szülővárosában, a bajorországi Leutershausenben bejelentette, hogy megtalálta azt az elveszettnek hitt fényképet, amely dokumentálja a Wright testvérek elsőnek tartott, 1903. december 17-i motoros repülését jóval megelőző, 1901. augusztus 14-én Connecticut államban végrehajtott felszállást.

Mégsem a Wright testvérek repültek először motoros repülőgéppel?

A bizonyíték egy kép a képben, vagyis egy fotó az amerikai repülőklub – Aero Club America – 1906-os New-York-i kiállításáról, amelyen Gustav Weisskopf is részt vett kiállítóként. Weisskopf standjának egyik falát a motoros gépének első felszállásáról készült felvétel díszíti, a stand pedig látható a kiállításról készült fényképen.

Az 1906-os fotóból modern képelemző eljárások alkalmazásával kiemelték az 1901-es fényképet ábrázoló részt, majd ezt összehasonlították azokkal a litográfiákkal, amelyekkel a Weisskopf útjáról szóló beszámolókat illusztrálták korabeli újságokban. A vizsgálat kimutatta, hogy a litográfiák minden bizonnyal az 1906-ban készült fotón látható fénykép alapján készültek.

A bizonyítékok Weisskopf mellett szólnak

John Brown szerint más bizonyítékok is Gustav Weisskopf elsősége mellett szólnak. A kutatással sikerült megdönteni azt az elméletet, hogy Weisskopf – Amerikában felvett nevén Gustave Whitehead – valójában csak egy dilettáns volt és a motoros géppel végrehajtott állítólagos repüléséről csupán néhány helyi újság számolt be – mondta az ausztrál történész. Hozzátette: több mint 300 újságcikket, üzleti levelet és egyéb dokumentumot talált, amely Gustav Weisskopf első útjáról szól, és talált hivatalos iratokat, amelyek bizonyítják, hogy az úttörő pilóta a kivándorlás előtt motorépítő képesítést szerzett a MAN járműipari társaság augsburgi üzemében.

Ráadásul levéltári források alapján ahhoz sem fér kétség, hogy a német származású szakember vállalkozása szállított elsőként repülőgépmotorokat az amerikai hadseregnek, pedig a Wright fivérek elsőségének elméletét képviselő történészek mindezt alaptalan mesének bélyegezik. A teóriát hirdető szakértők azt is állítják, hogy 1901-ben nem is létezett még acetilén-meghajtású motor, amely állítólag Weisskopf repülőjét működtette, pedig Amerikában már 1900-ban jártak acetilénmotoros autók – mondta John Brown.

 

Forrás: MTI

Kép: MNO

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez