A Toyota a környezetvédelemben is utat mutat
A japán autógyártó franciaországi üzemében biomasszát használ gáz helyett.
Észak-Franciaország egyik ipari központjában, Valenciennes-ben már 2001 óta működik a Toyota üzem. Ez a gyár világviszonylatban is az egyik legsikeresebb üzeme a Toyotának. Innen került ki a cég jelenlegi második embere, Didier Leroy francia mérnök, aki már Tokióban dolgozik a cég első, nem japán alelnökeként. És itt gyártják a rendkívül sikeres Yaris-t, már hibrid változatban is, a két modelltípusból az éves össztermelés 270 ezer autó, a valenciennes-i üzemben 4000 ember dolgozik. A Toyota most itt is bevezetett egy környezetvédelmi újítást, amit négy másik üzemében a világ más tájain már alkalmaz. A karosszéria kialakításának egyik gyártási folyamatához, hatalmas mennyiségű forró vízre van szükség. A vizet eddig gáztüzelésű kazánnal melegítették. De most egy biomasszát égető kazánt kezdtek alkalmazni. A szerves anyagokból álló granulátumot egy belga cég szállítja, az üzem nagyon közel van a határhoz. Az új technológiának köszönhetően a karosszéria gyártáskor eddig észlelt széndioxid kibocsátást 85 százalékkal sikerült csökkenteni, így az üzem teljes CO2 kibocsátása 7 százalékkal mérséklődött. A biomasszát égető kazán egyébként helyi, francia termék. A Toyota döntéséhez nyilván az is hozzájárult, hogy az észak-franciaországi Nord-Pas-de-Calais régió élen jár a környezetkímélő technológiák alkalmazásában, egy hasonló biomassza kazánt pedig már üzemeltet a környéken a Candia élelmiszeripari konglomerátum az egyik tejüzemében. (Fotó:AFP)